fredag 11 september 2009

Nähä, inte hos frisören heller.

Så gick jag och klippte mig.

En dam i 45-årsåldern blev klippt av en annan frisör.

- Vad heter du då? frågade kvinnan sin frisör
- Axxxa
- Vad var det min förra frisör hette?
- Menar du Axxxxo?
- Ja. Det är inte lätt att hålla reda på för en svensk. Ni heter ju likadant alla! (namnens enda gemensamma nämnare är begynnelsebokstaven)
- Eh.. okej. Ja vi kommer från Iran båda två..
- Jaha. Men ni är systrar?
- Nej.
- Då är ni släkt i alla fall?
- Nej.
- Nähä? (man ser att hennes lilla hjärna håller på att gå sönder i ansträngningen att försöka få ihop det att det kan finnas två personer från Iran som inte är släkt med varandra)
- Nej. Jag vet inte. Vi är kanske lite lika varandra?
- Hmm.. Iran klingar ju väldigt negativt för oss svenskar...
- Mmm
- Ja du vet man ser på nyheterna och så...

Sen övergick diskussionen tvärt till att handla om hur kvinnan fått byta frisör så många gånger så att hon blev helt galen. Och hon ville ju känna sig trygg!! Hon ville ha Rebecka egentligen! Men hon hade slutat. Ja visst. Det hade hon haft på känn när hon ringde för att boka tid. "Och visst i helvete hade hon slutat sa du när jag ringde!" och sen slog hon fast att när en sak börjat gå fel "så går allt käpprätt åt helvete".

Jag skulle kanske inte kalla det att ens frisör slutat som att allt gått åt helvete. Men visst. Sen hade hon en utläggning om hur hon sett på tv om en flicka som var "så gravt handikappad så man trodde inte att det var sant... HELT FÖRSTÖRD var hon flickan. Av ett vaccin va! Jag vet inte vad det var för nåt men nä jag ska inte ha nån vaccination mot svininfluensan".

Så mycket klokskap jag fått höra på en enda dag!
Jag klarar inte av att ta in mer intelligenta utsagor idag.

10 kommentarer:

Nipe sa...

Ja, ibland blir man rädd för folks åsikter... Riktigt rädd.

Madde sa...

Men scheisse! Vad är det för fel på folk?

Medelklassman sa...

Vad skönt att fylla på kvoten av intolerans och främlingsfientlighet sådär rejält samma dag.

Skrämmande att se att de där Dansk Folkparti-stämningarna finns så pass nära under ytan här också. Öppnade man bara på locket, läs fick in SD i riksdagen, så skulle väl skitstormen bryta ut på riktigt här med.

Jo tjena sa...

Man blir ju lite rädd ibland för en del människors åsikter. Hörde på pendeln idag två tanter sitta och diskutera hur "alla dessa utlänningar inte kan sköta sig i huset." Tydligen drog utlänningarna dessutom med sig hela sina släkter ner i tvättstugan när det var dags för att tvätta, "vem vet vad dom kan hitta på. Jag vågar då inte gå ner och tvätta längre."

Josefine sa...

nipe: ja verkligen.

madde: jag undrade verkligen också över det.

30+: ja det känns bra. när man inte fått höra sånt på ett tag vill man ju ha en rejäl skopa. och ja skitstormen skulle helt säkert bryta ut om SD kom in.

jo tjena: ja herre gud. man upphör aldrig att förvånas. de tanterna har troligtvis inte ens varit i närheten av en "utlänning". det är såna människor som sållar information lite som de känner för. konsumerar troligtvis en hel del "Efterlyst" och kvällspress också.

Tinalinatiny sa...

Uhhh! Jag ryser. Vilken hemsk människa. Henne skulle man vilja ge på käften. Usch!

Jag håller tummarna för att du slipper flera hemskheter i helgen, & får en trevlig helg :)

Jenny sa...

Hon hade nog kunnat slå sig i slang med gubben på flygplatsen som jag hörde som ville ha en "särskild kö för araber". Suck.

Tinnar och torn sa...

Fyfan....hoppas hon fick en riktigt jävla ful frisyr kärringen....

LillaGrå sa...

Gudars skymning vad du får höra hemskheter. De här människorna skäms ju inte ens för sina åsikter! Skrämmande är bara förnamnet.

Ewa sa...

LOL! Jag hoppas att tjejen såg till att hon såg ut som en golvmopp när hon lämnade salongen.