fredag 18 september 2009

Otack är världens lön.

S tar mitt glas med vatten och behandlar det på ett sätt som gör att man inte har lust att dricka mer ur det. En av aktiviteterna är att suga upp vatten med sugröret och sen släppa ner det i glaset igen.

S - Nu kan du får tillbaka ditt vatten.
J - Okej tack?
S - Varsågod. Ja jag har ändåså min äppeljuice här men den är bara min okej.
J - Jaha vad bra?
S - Ja, du får dricka av vattnet nu om du vill.
J - Snällt..
S - Jag vet det faktiskt.
J - Du kan ta en bit choklad där på köksbordet om du vill..
S - Orkar du inte gå nånstans eller?
J - Okej du behöver inte äta choklad om du inte vill. Den är till dig.
S - Okej jag hämtar väl den då *djup suck*.
...
Efter att hon ätit upp chokladen hittar S:et en tändsticksask.
"jag ska nu försöka använda den här och boken utan att det börjar brinna"
Känns tryggt och bra med en unge som ska göra ett allvarligt försök att undvika bokbål i hemmet.

(Och det hade känts ganska sjukt om hon hade satt fyr på Gabriella Ahlströms bok om Ecce Homo-utställningen.)

2 kommentarer:

Nostalgia sa...

haha.. så söt..
hämta din egen choklad, unge!

grace sa...

Dina vardagsskildringar är smått fantastiska, sarkastiska och mycket underhållande till och från.
Snart har du två sådana små illbattingar i hemmet.