måndag 14 september 2009

Märkligt samtal.

På vägen till affären blev jag stoppad av en kvinna med en dra-maten och en Lidlkasse i handen.

- Får jag fråga vad heter du?
- Josefine
- Får jag fråga var du bor?
- Ja inte så långt härifrån
- Får jag fråga om du kommer från Göteborg?
- Ja jag bor här.
- Får jag fråga vad du jobbar med?
- Jag jobbar inte nu.. jag ska snart ha barn. Annars pluggar jag.
- Vad pluggar du?
- Jag har lite kulturvetenskap kvar att läsa
- Bor du i Göteborg
- Ja men jag är inte född här..
- Var är du född får jag fråga jag är från Norge och jobbar på kontor..
- Okej. Jag kommer från Laholm. Inte så långt från Halmstad.
- Finns det nunnor och kloster i Halmstad?
- Hmm... jag vet inte riktigt. Nej jag tror inte det.
- Jag har varit i Helsingborg i Varberg i Kungsbacka..
- Okej..
- Jag vet inte riktigt var det finns nunnor..
- Nej.. nej inte jag heller faktiskt..
- Har du en lärare i släkten?
- Hmm.. nä inte som jag kan komma på..
- Får jag fråga om det finns en ingenjör i din släkt?
- Inte som jag vet..
- Nä. Får jag fråga om det finns en utbytesstudent från Amerika i din kulturvetenskapsklass?
- Nej det fanns det inte när jag pluggade sist i alla fall..
- Nej. Grattis!
- Okej.. tack?
- Hejdå!
- Hejdå!

12 kommentarer:

t.b.f.t.e. sa...

Jag känner att allt hade varit så mycket trevligare om något sådant hade hänt någon gång ibland. Men det är mest tiggare och lodisar som verkar vilja prata med mig.

elinalexi sa...

Hahaha! Det finns så sköna människor i Göteborg ;)

Nostalgia sa...

låter som de två pojkarna i 11-årsåldern jag träffade utanför badhuset igår. de hade tusen frågor. ska du äta fiskpinnar? har du nån man? varför har du ingen man? har du varit i söderhamn? vad har din pappa för bil? brukar dina barn slåss? osv. söta :)

Josefine sa...

tbfte: ja det var en väldigt udda upplevelse. men trevlig. hon verkade lite förvirrad men väldigt gullig.

elinalexi: haha.. ja vissa är det i alla fall!

nostalgia: har du nån man.. hahaha... har du varit i söderhamn.. shit. vilka ungar!

Sassy sa...

Haha, det bästa var "jag är från Norge och jobbar på kontor", det lät så kul!

Ja, det var en sådan lättnad att hans blodtryck var bra, nu kan njurarna bli bättre också!

kram

Johanna sa...

Så du är från Laholm du! Jag har flyttat till dina hemtrakter - vilket säkerligen är din värsta mardröm :) Vi bor numera i Veinge efter att ha bott 10 år i Växjö och vill aldrig flytta därifrån.

Om du är 77:a så är du jämngammal med min sambo som är uppvuxen i Mellbystrand.

Anonym sa...

Säkert att hon inte precis svängde ut från "Västerhus"?

Det låter ungefär som konversationerna som brukar strömma ut från deras uteservering =))

Jag tror att jag skall trycka upp dessa frågor och fråga ALLA på jobbet i tur och ordning, förhoppningsvis kan man bli hemskickad som utarbetad...... =))

Johan I Majorna

Josefine sa...

sassy: haha.. ja det var väldigt udda! jag misstänker att det inte fanns något kontor. åh hoppas njurarna blir bättre! kram

johanna: jaså! m när faktiskt en liten dröm om att bosätta sig i Gamleby i Laholm och jobba på LT. han tycker att det verkar lagom. jag måste säga att jag gillar laholm. tycker att det är väldigt fint på många ställen! jag hade en skitbra uppväxt där. jag är född 82 så det skiljer några år.. men jag kanske vet vem det är i alla fall. inte så stort där!

johan i majorna: hahaha.. ja eventuellt var det så. jag tycker verkligen att du ska köra hela frågeformuläret på jobbet. glöm inte att inleda med "får jag fråga.." inför varje fråga. orkade inte skriva ut det men det sa hon innan VARENDA fråga.

egarcia sa...

Haha, shit va konstigt!!

Åsa sa...

Henne har jag också råkat ut för!!


Det var för ett par veckor sen vid Hagakyrkan.
Hon såg heeelt vanlig och normal ut och började fråga ut mig om var jag jobbade och jag svarade så snällt. Ja, hon berättade att hon var från Norge.

När hon började bli lite väl närgången och ihärdig i sina frågor fegade jag ur och gav mig av med ett mesigt "öh, jag måste gå nu..."
Inte alla hästar hemma kanske? Eller från en annan planet åtminstone.

Josefine sa...

egarcia: ja herre gud det var skitkonstigt!

åsa: aha! vad lustigt. jag blev så stressad av att hon bara pratade. jag tänkte hela tiden "men vad vill hon? vad vill hon ha?". men hon kanske inte ville ha något. det var så märkligt allting. ett tag tänkte jag (cyniskt nog) att hon skulle sno min plånbok för hon stod så nära en stund. sen hade jag jättedåligt samvete efteråt när jag fattade att hon bara hade velat prata.

Johanna sa...

Men i MIN kulturvetarklass gick det en amerikansk utbytesstudent, hon kanske bara hoppade på fel person? i fel stad? ehm...