torsdag 19 februari 2009

Ebbes hörna.

Jag brukar gå till Ebbes hörna och då tänker jag "ja nu ska jag gå en sväng och se om jag hittar något kul" men det är lögn för jag ska in och leta böcker och inget annat. Idag var jag i och för sig egentligen på jakt efter någon fin flugsvamp. Till S:ets fönster tänkte jag. Jag vill ha en lite större flugsvamp eller helst några stycken. Vi ska göra hennes rum vitt med röda och gröna detaljer. I alla fall. Några flugsvampar fanns inte men lite böcker hittade jag. Inga fynd jag direkt slog volter över ändock är de böcker så jag blev glad ändå.


Svenska ordstäv. När jag gick på folkhögskola brukade jag och mitt tuffa gäng med tre andra tuffingar sitta i biblioteket hela eftermiddagarna och kvällarna och läsa medicinböcker och annat. Under en ganska lång tid snöade vi in på ordstäv och försökte lära oss så många som möjligt och inkorporera dem i språket. Sedan dess har jag letat efter en bra lite äldre bok med samlade ordstäv och nu hittade jag den ultimata. På utsidan har de tryckt den gamle klassikern "Snyggt men inte pråligt, sa fan, målade svansen gräsgrön". Vår favorit var annars "Välkommen i det gröna sa flickan och la persilja på musen". Nu ska jag leta upp lite nya ordstäv att krydda mitt smaklösa språk med.

7 kommentarer:

Åsa sa...

Bokrea snart.
Det vore kul med ett par tips från dig!

Medelklassman sa...

"Välkommen i det gröna sa flickan och la persilja på musen".

Varför har jag inte hört den förr?

Anonym sa...

Jag tycker att du ska köpa en likadan skjorta så kan vi se tuffa ut tillsammans.

Har du förresten tid att ses nåt i helgen?

Var gick du på folkhögskola?

Kul med lite nya böcker!

kram

Jenny sa...

Ebbes hörna, I like. Gör också en del bokfynd där, sist var det rea så jag fick två pocket för tio spänn. Överkomligt.

Anonym sa...

oh, jag älskar elsie johanson.

Anonym sa...

"Välkommen i det gröna sa flickan och la persilja på musen"
=)))) Galet bra.

Snälla ge oss dina 10 i topp ordspråk när du läst boken. LOVA DET.

Johan I Majorna

Josefine sa...

Åsa: Hmm.. ja jag ska fundera på det!

30+: Nä man kan undra. Väldigt användbart ordstäv.

sassy: bra idé! jag gick på nordiska i kungälv. uppe på ett berg. det var som inavel till slut. usch. men kul ändå. innan inaveln då. kram!

jenny: mm.. det är ganska sällan man går därifrån och känner sig lurad på pengar. man kan ju verkligen hitta fina inbunda böcker för ingenting.

emma: jag har pinsamt nog inte läst något av elsie johansson än men nu blir det hennes debutroman vad det lider.

johan i majorna: haha.. jag lovar. men du skulle se... det är MÅNGA ordstäv. en del förstår jag inte öht. men jag lovar. ska sätta ihop en lista så småningom när jag tragglat igenom den!