torsdag 19 februari 2009

En medelålders dam.

På morgnarna brukar jag ligga och halvslumra till olika program i P1. Idag var det dags för veckans avsnitt av Meny. Måste säga att P1 har några av de sjukaste underhållningsprogrammen man kan tänka sig. Den tyska kocken Karin Fransson sjöng "Trink brüderlein trink" och lagade rimmad lax med sidenlakan (sidenlakanen var mango). Sen kom nästa kock och berättade om hjortracks, bakad potatis och blue cheese-sallad. Det är alltid kött i programmen. Ofta blodigt och ofta ska de styckas på de mest fantastifulla sätt. Jag är vegetarian. Ändå ligger jag och lyssnar som om det vore högintressant. Får lust att flytta in hos Karin Fransson så att hon kan göra sidenlakan till mig också. Så vill jag vinna deras menybok. Den kan man vinna om man lyckas lista ut vilken bok med en matscen de citerar ur. Förra veckan hade jag rätt. Märta Tikkanen. Jag kände mig BÄST idag när de avslöjade svaret. Jag hade dock inte skickat in något svar. Innan det dök musikprofessorerna Lars Liliestam och, hmm vad heter han, Olle Hedblom(?) från Göteborgs universitet upp. De pratar om mat och musik (och sprit då såklart!), sjunger små visor och pratar som två gamla gubbar om mat, Kalle Scheven och hur de lagar mat till sina hustrur - jag tror att det kanske är det bästa inslaget. Meny i P1 är nog lite för mig som På spåret är för andra. Beviset på att jag invärtes är i 50-årsåldern och egentligen helst bara vill sitta i mitt mörka bibliotek med en konjak och en cigarr och läsa en "god" bok (ett av de värsta uttrycken jag vet... blir lite magsjuk när jag hör "god bok").

13 kommentarer:

Anonym sa...

åh jag älskar uttrycket god bok =)

haha

har min favoritmuffin för torsdagsplaner då?

kram

Caravaggio sa...

Det låter magiskt!

Har du alltid lyssnat på P1? Jag har fortfarande inte vågat ta steget från P3 fler gånger än vid Sommar och Spanarna. Finns det möjligen någon åldersdatering för när man är mogen för det eller har det helt att göra med hur gärna man innerst inne vintertid vill sitta i Slottskogen och slänga bröd till småfåglar?

På Spåret är för övrigt världens bästa program någonsin.

Josefine sa...

caravaggio: nä, jag började lyssna på P1 på gymnasiet nån gång. när jag hade svårt att sova. då kunde jag inte lyssna på musik utan ville höra prat prat prat. mycket på P1 är tråkigt men det finns ändå några guldkorn. har dock aldrig koll på tider eller så utan snubblar över det mesta. jag tycker att P3 nästan helt tappat musikgrejen - där är många program jag gillar men jag orkar inte höra skitmusiken de spelar var tionde minut. alltså sånt som ligger på nrj's topplista liksom. filosofiska rummet i P1 tycker jag ofta är skitbra. och litteraturprogrammen. men det allra bäsat är nog deras dokumentärer. ofta helt vardagliga. fantastiska. dem borde du lyssna på!

Anonym sa...

Alla ska vara vegetarianer!

Josefine sa...

anonym: JA!

Anonym sa...

hmm åh krämer o kläder - mina favvosaker..haha


Jag ska printa ut lite kalndrar jag fått i beställning o lämna in dom för bindning.
O så ska jag väl försöka fortsätta ha lite minisemester här hemma..men nu är rödvinet slut..damn

Tinalinatiny sa...

Nu blev jag faktiskt lite nyfiken på P1. Har nog aldrig lyssnat längre än två sekunder, typ.
Blev otroligt nyfiken på sidenlakan också.. Det lät ju himla fint iaf :)

Mr Elway sa...

Meny är ju ett fantastiskt program. Vann faktiskt för något år sedan Mat i litteraturen. Fick ett hur-fräckt-som-helst-förkläde, ett blått med vitt tryck "Meny i P1".

De andra som vann hette Inger, Margaretha och Agnes... Så jag tror jag drog ner medelåldern med 20 år...

Annars har P1 många guldkorn, Nordegren i P1, Ring P1 och Studio Ett. (Och mycket skit med, Kulturradion som kan diskutera senaste pantominmusikalen...)

Så jag är också helt klart medelålders inuti min unga kropp...

Josefine sa...

tinalinatiny: var inte rädd för P1 ;) Älskar P1!

Mr Elway: Ah... skönt att höra! En till ungdom som lyssnar. Aha.. som jag funderat på vad det är för "praktisk sak" man vinner till köket. Nu vill jag också ha ett förkläde!!! haha.. ja det försigkommer en del underligheter både i P2 och P1. Ibland tror jag nästan att det är på skämt. Ja tycker tex att det ibland är lite jobbigt när de kör noise-special..

MissMythos sa...

Hej, jag läser här ibland, kul blogg du har.
Jag reagerar negativt på: Serveras med "en god sallad".
:-P

Jenny sa...

Åh, det låter precis som På spåret-i känslan då menar jag. Tror det vore nåt för mig.

Josefine sa...

miss mythos: oj tack! vad roligt. haha.. ja oftast är salladen inte så där våldsamt imponerande heller.

jenny: ja testa! superfarbror/tant-mys är det.

Anonym sa...

P1 är den bästa kanalen! Man lär sig massa saken man inte visste att man behövde veta.
Mina favoriter:
Studio 1
Kropp & själ
Kaliber
Barnen
Ekots lördagsintervju
Plånboken

Har man inte koll på när det sänds går det ju lika bra att ladda ner podversionerna och lyssna när man har tid. Annars finns det en tjusning i det slumpmässiga lyssnandet.
P3 går knappt att lyssna på längre, särskilt inte på morgnarna och eftermiddagarna. Reklamradiokanalerna framstår som rena intelligentian i jämförelse emellanåt.