torsdag 5 februari 2009

From beasts we scorn as soulless, In forest, field and den, The cry goes up to witness The soullessness of men.

Det finns en milslång lista på vidriga saker människor gör. Och en av de vidriga saker människor inte drar sig för att göra är ju att plåga djur på olika sätt, göra dem till kläder, tvinga dem att producera långt mer mjölk än vad som är normalt, föda upp djur i industrier där de aldrig kan få ett normalt djurliv, använda dem på cirkusar som underhållning och en massa massa andra saker - kort sagt använda djur till människans rena förnöjelse, förströelse och njutning.

Igår gick jag igenom Slottskogen och tog vägen förbi säldammen. Säldammen i sig är direkt vidrig. Precis som pingvinernas "nya stora" utedamm. Vid säldammen finns även det vidriga lilla fågelhuset. Där inne sitter det ett gäng ledsna vita pelikaner och en flock humboltpingviner som vid jakt kan dyka 150 m djupt. Vad i helvete har de i en hydda i Slottskogen att göra? Vidrigt vidrigt vidrigt. Ett tag gick folk och kastade stenar på sälarna. Varför gjorde de det? Jo för att vissa människor är äckliga varelser som tror att de kan göra vad som helst mot någon som inte kan säga emot. Väldigt ofta får man skämmas över att vara människa. Varje dag när man läser tidningen exemplevis. Och varje gång man går förbi Säldammen och Fågelhuset i Slottskogen.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Alltså. det var en dålig dag innan. nu blev den ännu värre. pingvinerna.

Anonym sa...

undrar hur den där översittaregenskapen gynnar mänskligheten i det moderna samhället. lite sociologisk forskning på det kanske! hur går uppsatsen?

Anonym sa...

Ja, usch fågelhuset är hemskt! jag hatar fåglar och tycker att de är det ondaste som finns, men inte ens jag tycker att de förtjänar det där lilla krypinnet!

kram

Tinalinatiny sa...

Just detta har jag själv aldrig skådat. Men åh så vidrigt.. Gör ont att se. & jag håller med, visst får man skämmas över att tillhöra arten människa många gånger.

Mr Elway sa...

Tycker alla djurparker är tragiska. Känner mig alltid smått deprimerad när man lämnar dem... Men vad gör man inte för sina barn (plus att S-skogen är ett bra ställe att valla värmlandssläktingar ;))

Josefine sa...

kajsa: ja jag vet. det är en av de sorgligaste ryggar jag sett. den lille pingvinen.

fiffi: ja det kan man fråga sig.uppsatsen ligger i träda just nu - håller på att byta ämne faktiskt.

sassy: hahaha... vi skrattade högt här när vi läste om ditt fågelhat! kram

tinalinatiny: ja fy. fågelhuset är pyttelitet. de har andra exotiska fåglar också men då är det småfåglar som kanariefåglar och så i stora delar av huset vilket känns lite mer rimligt. men pingvinerna och pelikanerna på ca 20 kvadratmeter är ju... usch fy fan.

mr elway: haha.. är det extra bra för värmlänningar? det kände jag inte till!

Mr Elway sa...

Värmlänningarna är lättroade. Bara få bort dem från Epa-traktorerna och de blir impade av allt...

Anonym sa...

jag håller med. människan är så jävla vidrig ibland. det kan göra mej så galet deprimerad ibland.

tur att det finns underbara individer trots allt, annars skulle det ju bara vara täcket över liksom.