måndag 2 februari 2009

Näsflöjt.

Så långt tillbaka jag kan minnas har jag varit extremt ljudkänslig.

Jag tål inte ljudet som uppstår när hud möter "torrt" trä. Alltså trä som känns torrt och strävt i handen (det tål jag inte heller.. känslan av torrt trä - har tejpat alla slevar, penslar och min far har lackat min brödkavel). Jag tål inte människor som smaskar tuggummi. När jag hör dylika ljud är det som att jag kommer sprängas. Det byggs upp en överjordisk vrede inom mig över de här ljuden.

Det värsta ljudet är dock: den ljudande näsan.
Alltså näsor som är tilltäppta av snor och visslar alternativt väser.

Min far har alltid lidit (även om han själv kanske inte skulle klassa det som att lida) av visslande näsa. När jag var yngre fick jag sitta och hålla för örat som var närmst honom när vi tittade på TV samt höja volymen till oanständiga nivåer. Senare eskalerade min ljudkänslighet och jag fick sitta och lyssna på min freestyle samtidigt som vi tittade på TV. Det har inte gått över.

I dag, denna sorgens dag, sitter jag i min egen soffa. Med min egen kille.

SOM PLÖTSLIGT FÅTT EN VÄSANDE NÄSA!!!
Och inte vilken väsande näsa som helst utan den som väser högst av alla näsor i hela Västsverige (minst).

Vad ska jag göra? Känns inte ok att sitta med ipoden och lyssna på Kraftwerk samtidigt som vi ser en film. Hoppas att den här förbanande nästäppan går över innan jag exploderar och landar med mina kroppsdelar spridda över hela vardagsrummet.

17 kommentarer:

Mr Elway sa...

Oh my... Det är till att ha märkliga hang-ups får jag säga.

Kör upp lite bomull i Ms näsborrar så löser det väl allt...??

Josefine sa...

haha.. ja. men i övrigt är jag ganska enkel! m får snyta sig. ta sig i kragen. och sluta väsa.

Medelklassman sa...

Tips: Låt bli att spela träblåsinstrument. Du får torrt trä i mun. Rakt på tungan. Det känns äckligt även om man inte är överkänslig.

/Fd plågad mellanstadieelev med saxofon som tillval

PS: När tonerna skär sig vibrerar den lilla träbiten på ett kväljande sätt. Det gör det ofta i början.

Anonym sa...

Vad sägs om det här då; för långa sköra naglar som gång på gång "repas" mot nylonstrumpor? Eller "nagelknäppande"? Det är så jag vill spy. Och frenetiskt tuggande på tuggummi. Arkebusering är vad jag rekommenderar. På studs.

Anonym sa...

Hehe! Läser din blogg med stor behållning! jag förstår dina känslor mot näs-visslande, närjag var yngre brukade jag bli så förbannad på min lillebrors näs-visslande så jag pucklade på honom.

/Mr.Mo

Mr Elway sa...

Btw Ms Muffin. Såg du Bruce i halvtid på SuperBowl?

Grym show. Gåshud på armarna och enormt sug efter konserterna i sommar...

Anonym sa...

Uh, väsande näsor är läskigt! Kan du inte säga till M att han får snyta sig bättre?

Vad synd att du ska bort i helgen! Jag jobbar bara kvällar den här veckan (må-to) så jag har inget socialt liv för tillfället. Vi får väl satsa på nästa vecka?!

kram

Anonym sa...

Du kanske bara lite snällt kan be honom att andas genom munnen?

/MiMa

Josefine sa...

30+: okej då ska jag försöka undvika det! saxofon som tillval. måste vara ett ganska ovanligt val. jag spelade piano och hatade min lärare av hela mitt hjärta.

moped: ja fy fan. inga bra ljud det heller. du har rätt om arkebusering på det.

Mr Mo: oj tack! haha... det gjorde du rätt i! man ska hålla ordning på sin näsa tycker jag. inte störa andra med den.

Mr Elway: nej jag gjorde inte det! men jag måste koll apå youtube nu när du nämner det. kan tänka mig gåshud. han är ju grym. har du fått tag på biljett??? (eh.. nej jag är inte alls avundsjuk i så fall)

sassy: jo men han snyter sig hela tiden. igår låtsades han att han inte hörde det själv så vi fick stänga av ljudet på stereon. för min del hörde jag det EXTREMT bra även med hög volym.

MiMa: ja jag funderade faktiskt på det. Men jag ville vara snäll mot honom eftersom han tydligen plågades kraftigt av sin förkylning.. hmm..

Mr Elway sa...

Jag har det faktiskt så bra förspänt att jag är ingift i släkten med Big Man så jag slipper köa för biljetter osv. ('99 stod jag tom mellan scenen och högtalarna och kollade. Märklig känsla... Nu lät ju detta jätteförmätet, men jag betalar iaf min biljett varje gång ;) )

Ibland hittar man rätt fru att gifta sig med.

mikebike sa...

Elway: nu vill jag genast att du och jag upprättar en mailkontakt och blir nära vänner :) jag vill också träffa Big Man. Helst vara släkt med såklart men om inte så får känna någon som är släkt med duga;)

Anonym sa...

åh! vad skönt att höra att det finns fler som reagerar på ljud! jag klarar inte av folk som äter öht, om jag inte själv tuggar på ngt (knäckebröd och banan är det värsta som finns) och en gång på gymnasiet kunde jag inte producera ett enda ord på ett svenskaprov förrän klasskompisen som satt brevid och tuggade tuggummi hade lämnat provsalen. kändes fånigt och blev lite bråttom. dessutom reagerar jag liknande på konstiga lukter...

Anonym sa...

Värsta ljudet enligt mig: dåligt vässade blyertspennor som raspar med träkanten (runt stiftet) mot papper. Jag ryser bara av att tänka på det!

Anonym sa...

Det är bara att vara hård. Jag avskyr smask och har uppfostrat min sambo så hårt att en gång när jag skulle väcka honom på soffan, satte han sig upp i panik och halv skrek rädd "JAG TUGGADE INTE MED ÖPPEN MUN" så ska en slipsten dras

Mr Elway sa...

@Mike: Ha ha ha, no probs. Fixa en krog med hygglig pilsner bara så tar jag med mig gamla släktminnen ;)

Josefine sa...

mr elway: shit. nån sån fru har minsann inte jag. dags att skaffa tror jag!

mikebike: vad fin du är!

optikerdotter: usch. det är ju fruktansvärt med ljud. tuggummi är en styggelse. jag kan inte låta bli att glo på dem som tuggar heller - med hat. oavsett vem det är. en tuggummismaskande person skulle kunna dränka vilket annat ljud som helst för mig. det är människoljud som är värst. usch usch usch. fattar verlkligen att du fick vänta till tuggummipersonen gått. och lukter... orkar inte ens börja...

anna s: oh ja. där har du ett ljud som ligge högt på min hatade-ljud-lista. jag fick rysningar över hela överkroppen bara jag läste det du skrev.

anonym: hahaha...åh wow! du är min hjälte nu. hur gör man? teach me.

Anonym sa...

å jag förstår dej. jag är oxå lite överkänslig mot ljud, speciellt i sammanband med ätande. hatar folk som smaskar, som drar besticken mot porslinet så det gnisslar, som sätter tändernai gaffeln och drar ut den mellan dem när de äter...irr. jag blir galen och får varje dag anstränga mej det yttersta för att inte begå massmord varje dag vid lunchen.

ja jag har det inte lätt jag. stackars oss.