onsdag 3 juni 2009

Blood on the tracks.

Jag har länge känt att jag borde börja lämna blod. Det har inte blivit av och det finns det ingen som helst ursäkt för.

Anledningar till att jag skjuter upp det:

* Rädd för att gå till nya platser jag inte känner igen
* Livrädd för blod. Får svimningskänslor av blod. Mår illa av att se blod. Får dödslängtan av att se blod åka ut genom en slang ur min kropp.
* Blir väldigt lätt yr. Äter för dåligt - yr. Sover för dåligt - yr. För varmt - blir yr. Det blåser: blir yr. Jag gissar på att om jag blir tappad på en massa äckligt blod så blir jag yr.

Nyss föreslog jag att vi BÅDA skulle gå och lämna blod. Då behöver jag inte gå ensam till okänt läskigt ställe och någon kan leda mig hem när huvudet är en karusell. Tyvärr gick detta inte för sig av den mest idiotiska anledning jag hört NÅGONSIN. Det är så dumt så jag kommer att förtränga anledningen till att han sa nej så fort jag postat detta inlägg. Jaha. Så jag får gå själv då. Jag vet inte ens om det är aktuellt så länge man är gravid. Kanske inte. Men efter det om inte annat.

Nu ska jag gå och lobotomera hjärnan.

...

Nu har han ångrat sig eftersom:

* Jag gillar att prova nya grejor och leva på gränsen.
* Mitt blod är som Ben & Jerrys.. det är högkvalitativt.

men

"Får man stå på kö för att lämna blod? I så fall är det fan inte värt det."
" I så fall vill jag ha en jävla latte... inte kaffe i nån campingmugg.. sån brun du vet.. Får man t-shirt?"

8 kommentarer:

Tinalinatiny sa...

Det har jag också tänkt göra länge. Men är också lite orolig för det här med yrseln. Jag tror jag kommer svimma. Men tack för påminnelsen! :)

Fredrik sa...

Att lämna blod är enkelt, går fort och man gör någonting riktigt bra för andra.

Gör det ont?
Det svider till i två sekunder när de sätter in tappningsnålen men går över lika fort.

Svimmar man?
Nej. Man får ligga kvar en stund efteråt om man behöver och man blir väl omhändertagen. Rekommenderat att äta och dricka ordentligt innan.

Jag lämnade blod igår (dock är jag plasmagivare istället vilket innebär jag är på blodcentralen för tappning med två veckors mellanrum) och det känns mest rent behagligt och rofyllt.

Honey sa...

mitt dåliga samvete slog till för ett tag sen så jag gick till blodgivarstället i nordstan och sa att jag ville vara med i deras klubb. de testade mitt blod, men tydligen var det något värde som var för lågt (om man skulle ha 26 så hade jag 25, det skilde iaf bara ett steg), så de sa tack, men nejtack och sa att jag kunde prova igen om ett par år. ett par år?! läste på lite om det värdet (som jag nu lyckats glömma vilket det var tyvärr) och det stod att det kunde variera bara under en dag och t ex på hur mycket man drack. så de skriker efter blodgivare, men de sa ändå åt mig att komma tillbaka om två år för nåt som kunde ha varit okej om jag varit där en timme tidigare. det dåliga samvetet dog ut :P

Sassy sa...

Men gud vad nyfiken jag blir nu! Du måste berätta om vilken anledning det var när vi ses nästa gång! Jag lämnar inte heller blod, jag har lämnat blodprov en gång och var så skräckslagen och svimfärdig att jag inte vågar utsätta mig för något liknande igen...

Djurmönster är ju tantigt på ett tufft sätt! JAg menar, det finns ju inga mesiga tanter som går omkring i leopard, utan det är bara de allra tuffaste!

kram

Jo tjena sa...

Klart man får en t-shirt om man vill! Det får vi iaf på blodcentralen jag går till.

Jag tyckte det var skitläskigt i början, jag hatar blod och nålar över allt annat, var därför jag började. Men det är riktigt trevligt att lämna blod, man får massa fika, frukt, juice och allt möjligt. Dom brukar vara petnoga med att man sitter i minst en kvart efteråt så att dom är säkra på att man mår bra.

jonna sa...

man får inte lämna blod när man är gravid och/eller ammar i någon större utsträckning. vilken otur va? :)

Sophie sa...

inte lämna blod när man är gravid, tyvärr. kram

Trixtess sa...

Great minds think alike. Jag är också inne på blodgivarspåret men precis som du så är jag livrädd för att gå dit. Nya platser är lika med läskigt!