fredag 5 juni 2009

Ja du,

Einar Heckscher. Nu läser jag American Psycho i din översättning.

Jag kan tycka att följande inte är någon direkt lyckad tolkning av Bret Easton Ellis:

Vi ger varandra handflata med fem.

Handflata med fem?
man är alltså inte tvungen att översätta saker som inte riktigt fungerar att översätta. Det är helt okej att låta dem stå kvar på originalspråk om det fungerar bättre i texten. Vi kan nog komma överens om att det här var ett sådant fall.

Tyvärr verkar ge varandra handflata med fem vara ett uttryck som är återkommande i boken. För övrigt känns givetvis allt teknikpladder vansinnigt daterat (om än funktionellt).

Bild hämtad här.

14 kommentarer:

mikebike sa...

haha, jag tycker det är underbart. handflata med fem är ju klockrent.

Jo tjena sa...

haha det låter ju bara konstigt värre

t.b.f.t.e. sa...

Hahaha! tänk om man har förlorat ett finger. Vad händer då? Hursomhelst så är det nästan vulgärt.

Dallas sa...

Jävlar vad jag ska köra med det uttrycket ikväll. Det kommer introduceras med besked i Gbgs nattliv. När du sedan börjar höra det i bekantskapskretsen är du fullt tillåten att förbanna mig ;)

Gabbe sa...

Hade en lärare som läst en bok där det stod: Må poliskåren vara med dig. Han hade haft svårt att förstå vad som menades tills han kom på att det var "May the force be with you"

Bra översättning...

Mr Elway sa...

Dags att glida in emot Stadion nu. Återkommer med recension för dig och M.

Sassy sa...

Haha, handflata med fem - snygg översättning!

Vad kul att du läser Ameraican Psycho just nu, för jag läser Glamourama av samme författare!

kram

Mr Elway sa...

Eftersom du nämner American Psyco måste jag börja med att det är en av de mest överskattade böcker som tryckts. 4 cm tjock bullshit, meningslös bs med till råga på allt.

Konserten var faktiskt sådär bara, började starkt med Downbound Train och Badlands via Darlington County till Candys Room men sen blev det segt tyvärr för att avslutas bra. En trea i betyg...

Hälsporren sa...

Intressant att se vad du tycker om boken när du är klar med den. Läste den för 15 år sedan och tyckte redan då att effektsökande är trist och tröttsamt.

Sassy sa...

Jag måste läsa American Psycho efter Glamorama, jag vill ha blodiga lik och psykopater!

Jag vill jättegärna ses snart! Veckan som kommer är dock körd eftersom min bror är här, men efter det!

kram

Vaniljam sa...

Jag har gett upp med att läsa engelska böcker översatta, förstår man språket den är översatt från blir man bara besviken (och sen låter allt koolare på engelska, såg en tysk film med engelsk text, mycket koolare än den svenska översättningen)

Josefine sa...

mikebike: haha ja jätteklockrent.

jo tjena: det kan man säga!

tbfte: ja det är vulgärt. i sanning!

dallas: haha... ja det ser jag verkligen fram emot!

gabbe: hahahaha.... må poliskåren vara med dig... hahaha

sassy: ja väldigt lustigt!

mr elway: nja. jag har läst långt sämre böcker. den känns väldigt mycket som en ung människas verk. idag är väl inte ellis direkt helnöjd med den heller. men jag skulle verkligen inte kalla den meningslös bullshit. jag tycker att han har klara, tydliga och viktiga tankar om konsumtionshysteri och ytlighet även om jag har synpunkter på HUR han för fram dem. jag är ganska säker på att det hade blivit en mycket bättre bok om han skrev den idag. men meningslös? nej det tycker jag inte. sen tycker jag verkligen inte att den är ett mästerverk på något sätt alls. många har gjort det han försöker göra här mycket bättre. sen har den väl inte blivit så hyllad heller? snarare omdebatterad.

hälsporren: ja jag tycker inte att den är någon höjdare direkt. seg i många partier. emellanåt glimrar den dock till tycker jag. han lyckas fånga människors ytlighet på ett riktigt bra sätt emellanåt. hade jag varit ellis hade jag dfock kapat bort kanske 50% av boken. främst de detaljerade våldsorgierna också skulle jag ha låtit de föraktade kvinnorna få lite kraft och makt. bateman (och de övriga manliga karaktärerna) ser dem som värdelösa och de uppträder som helt viljelösa.

sassy: haha.. ja då ska du läsa psycho! där är det blod och lik i långa vidriga banor! vi kan ses i nästa vecka istället! kram

william: ja den här skulle jag definitivt ha läst på engelska. men jag hittade den på svenska för en femma så då slog jag till. det är ingen bok som stått högt på min önskelista direkt.

Mr Elway sa...

Lite det du säger, det finns bättre böcker om ämnet men denna är så omdebbaterad pga all den skit han skriver, om hur råttor tar sig in osv. Hela boken blir en orgie i meningslöst våld och därför har den fått uppmärksamhet. Tycker den är riktigt dålig tyvärr och skulle behöva en rejäl morot för att läsa någon av hans andra böcker.

Josefine sa...

mr elway: Ellis "Lunar Park" är bra. Den är riktigt bra till och med (tyckte jag). Där diskuterar karaktären "Bret Easton Ellis" American psycho och sitt författarskap. Helt klart läsvärd. En helt annan sorts bok än vad någon av hans andra böcker är. Kanske den enda som är genuint smart och bra rakt igenom.