fredag 26 juni 2009

Nu är jag arg igen (så det blir svordomar och könsord).

Jag har just bläddrat igenom en liten vecka för vecka-bok som följde med en Vänta barn tidning. Vi är i 26:e veckan nu så jag läste därifrån. Det här är den andra (och sista) gravidtidningen jag köper.

När jag kom till vecka 40 fick jag en våldsam lust att gå ut på gården och elda upp den men det skulle inte bli nån maffig eld med tanke på denna pissiga broschyrs storlek så jag låter bli.

Ett av deras tips inför vecka 40 (slutet på graviditeten för den som inte är insatt i ämnet... det var inte jag innan) när livet kan kännas skit och man kan vara trött och tung som en elefant är:

Kanske vill du förbereda dig inför tiden på BB, packa en necessär med en skön kräm, köpa några fina mjukisbyxor och vaxa benen..

VAXA BENEN?

Hur I HELVETE tänker de nu (inte alls uppenbarligen)? Är det en av de saker man kan tänkas vilja lägga tid på när man står inför något av det mest smärtsamma man kan uppleva? "Åh jag ska kanske spricka från svanskota till navel. Vad behöver jag tänka på nu då? Bäst att jag vaxar benen innan. Kan ju inte ligga där med stubbiga ben.. Ska jag ta en brazilian också? Hmm. Jo det ska jag nog. Måste tänka på hur vårdpersonalen får se mig".

Det var något av det mest idiotiska jag hört.
De tipsar även om att man kan hoppa över sina finaste spetstrosor efter förlossningen. Tur att det finns sådana här informationskällor så att man kan känna sig lugn inför det som obönhörligen komma skall. Man vill ju inte förstöra sina finaste underkläder så där i början. Även om man säkert spenderar en hel del tid med tankar på hur man kan vara så sexig som möjligt där man sitter på sin mjuka kudde för att det gör så jävla ont i fittan.

Fy fan. Fy fan igen.
....
Jag tycker att det är skandal att ingen tidning tar sitt ansvar och tipsar om bästa vattenfasta sminket inför förlossningen också. Det kan ju börja rinna om man svettas eller gråter eller så. Jobbigt med alla de här KROPPSLIGA funktionerna. Svett, avföring, behåring. Ska min partner behöva se att jag är... människa?
Jag efterlyser även lite stylingtips till den eventuelle fadern eller andre modern. Eller får de se ut hur fan de vill? nej så kan det ju inte va?

21 kommentarer:

Anonym sa...

Å, kom och tänka på att senaste numret av Fighter kom idag i brevlådan. Ska gå och läsa den. Lovar, där ges aldrig pantade råd som många kärringtidningar. Köp den istället :-)

Helena mitt i smeten sa...

På dom bara! Heja dig!

Ann-Louise [En bulle ur ugnen] sa...

Hahaha! Du är så jäkla bra! Vaxa benen? Jag nådde inte ens ner till mina den sista tiden (det var en mage i vägen) och "beavern" såg jag inte röken av förrens det var färdigvärpt. Hur man ser ut är det sista man tänker på när man ligger där.

Det är en helt fantastisk upplevelse även fast det gör ont. Jag vill absolut göra om det igen om jag får möjligheten. :)

Kram på dig!

Jo tjena sa...

Haha men herregud! Vaxa benen? Det finns väl tusen andra saker som är viktigare under en förlossning än om man har stubb på benen eller inte. Tyvärr är det många som tänker så, en kvinna är gravid på mitt jobb och hon oroar sig väldigt mycket för om hon kan vaxa muffen och benen innan förlossningen. Ibland undrar man ju vart mänskligheten är på väg.

Who sa...

Word!

Hoppas du skickade ditt blogginlägg till nämnda tidning också.

Hejjar på dig!

Sa Who

jonna sa...

jag hängde en del på ett forum när jag var gravid och där fanns det en tråd på det här ämnet. flera tjejer hävdade på fullaste allvar att man var tvungen att raka av allt könshår när det hela satte igång, annars skulle inte barnmorskan & co kunna se ordentligt.

Anne sa...

Det är en rätt stor risk att man råkar skita på sig när man krystar, vad gör då ett par håriga ben. Fy fan så löjligt.

Kom att tänka på en kvinna som gick ut i Aftonbladet för några år sedan i en debattartikel där hon tyckte att det väl inte är för mycket begärt att kvinnorna på BB skulle sminka sig litegrann och ta på sig lite snygga kläder i stället för att vagga runt i Birkenstock och sjukhusrock.

Patetiskt.

Medelklassman sa...

Tyvärr så skrivs ju den där skiten på förekommen anledning. Dessvärre finns det nog människor som lever i tron att de måste vara tjusiga jämt. Även på BB.

It sucks. Och det bör stävjas.

Erik F sa...

Kanske överraska med att färga håret?

http://www.bettybeauty.com/

Sophie sa...

Hahaha, jag vet sååå hur du känner dig! Läs INTE 'från a till bebis'av ann söderlund och hanna widell då för är av samma skrot och korn enligt mig. jag höll på att riva sönder boken under läsningens gång- sån jävla spån-brudar enligt mig. såna som anser att det verkligen är viktigt att vaxa benen och bära spetstrosor. panik.

Benny sa...

Vad är det för tidning? Vilket förlag?
Här krävs en bojkott!!!

Jenny sa...

Jösses. Att man aldrig får upphöra att uppröras!

Mamma Mia sa...

Stackars min barnmorska då, jag hade så mycket annat att tänka på innan förlossningen för att ens fundera på att vaxa benen eller könshår, fick iofs en smärre chock efteråt när magen sjunkit ihop såpass att jag såg hur jag såg ut, hade passat bra i nån tysk porrfilm, men, mitt barn kom ut
ändå och barnmorskan verkade se vad som hände *s*
Appropå spetstrosor så får man ju jättefina nättrosor på förlossningen för att kunna hålla de gigantiska blöjorna på plats efteråt, de går nog inte att klämma ned i ett par spetstrosor.

Anonym sa...

När jag väntade mitt första barn blev jag väldigt hårig. Ja, överallt.
Bad därför den blivande fadern om lite hjälp med att trimma "löt".
Det var tydligen inte det lättaste för honom heller, för han tyckte att "det var som att klippa flat top på Jimi Hendrix".

(Ursäkta min anonymitet - den är fjollig, jag vet)

Kapybaran sa...

Så jävla dumt....

Artikeln i AB som Anne nämner, kom i samma veva som jag var höggravid med stora. Jäklar, vad vi trashade den i gravvoforumet jag hängde i. så fort någon nämnde "förvärkar" så kom ~37 svar på temat: då har du väl ansat mustaschen/plockat brynen/rakat benen/packat make up-väskan...
Bara för att det var så dumt.

Sandra sa...

Min mor fick för sig att hon blev tvungen att tvätta fötterna när hon fick värkar med mig eftersom doktorn ju skulle ha huvudet i närheten och inte skulle behöva känna lukten av gammal fot. Och det gjorde hon. I handfatet... Hur fan nu det gick till. Sen föddes jag ändå hemma långt ifrån doktorns lilla nos :) Lycka till!

Daniel sa...

Jag säger bara en sak: SVENSKAR...

Här i finland e det bara starka AArja Saijonmaaor som åker till och råskriker ut barnet. Och därmed bastu. Basta.

Katarina sa...

Är det ingen av er som tänker att man kanske vill göra det för sig själv?

Att vaxa benen eller andra delar kan väl vara smart att göra innan bebisen kommer eftersom man de närmaste veckorna efter det inte kommer ha varken tid eller fokus på nåt sånt. Man gör det alltså inte inför förlossningen utan för att känna sig lite fin tiden efteråt.

S. sa...

Bra bra! Det är så skönt när nån reagerar på sånthär. Dom där mammatidningarna (eller nu är väl folk inte "mammor" utan "mamas") verkar så himla äckliga. Kommentarerna var rätt underhållande att läsa också, hihihi.

Sassy sa...

Du planerar väl hur du ska se ut under förlossningen? Klipper håret, färgar det, köper vattenfast smink, vaxar dig och köper ett sexigt nattlinne så din karl tänder på dig när du föder?

Bettan sa...

På 80-talet var rådet att sätta på sig läppstift när det var dags att åka in till förlossningen.
Min kompis tvingade för övrigt sim man att raka hennes ben när värkarna satte in, hon ville se fin ut. Det var nog det sista jag tänkte på, smällfet och prickig som jag var.