fredag 12 juni 2009

Böcker.

Jag orkar inte någonting. Det är grått, det regnar och det var KG Bergström i SVT igen imorse - inte bra början på dagen. Ryssland sover i sin transportbur med sin rosa leksakslarv och han ser ut att tänka stanna där resten av dagen.

Nu blir det bokenkät som jag hittade hos Försök att inte se så snygg ut som hade hittat den hos Bokhoran Helena.

Senast köpta inbundna bok: Öde av Christine Falkenland eller om det var Melankoliska rum av Karin Johannisson
Senast köpta pocketbok: Unni Drougge - Penetrering, Ninni Holmqvist - Enhet, Margareta Strömstedt - Natten innan de hängde Ruth Ellis, Bodil Malmsten - Mitt första liv, Marina Lewycka - Två husvagnar (det var "ta fem för hundra kronor")
Favoritgenre: Hmm.. jag vet inte riktigt. Är inte så genretrogen alls. Är det en bra bok är det en bra bok oavsett vilken stil eller genre det tillhör. Fantasy har jag dock inte läst mycket av alls. Ingenting egentligen (nästan). Deckare blir inte heller av så ofta. Senaste böckerna i den riktningen var nog Död i Garnethill-triologin som var fantastiskt bra. Det får vara lika bra som det om jag ska läsa fler deckare just nu. Jag har annat som ligger högre på prioriteringslistan (paniktanke: hur ska man hinna läsa allt man vill innan man dör?).
Ultimata längden på en bok: Det beror på hur boken är. Falkenlands korta "Öde" var perfekt. Men sedan var exempelvis Margaret Atwoods Kattöga också av ultimat längd för den var så lång och BRA. Två andra långa bra böcker som jag fick syn på i hyllan nyss: Halvbrodern av Lars Saabye Christensen (älskade den djupt) och Illusionisten av John Fowles.
Favoritbokhandel: Mariaplans antikvariat, lilla übervälsorterade Kungsgatans antikvariat i Halmstad och Adlibris.
Favoritbibliotek: Biblioteket på Chapmans torg och stadsbiblioteket när det inte är så mycket folk. Älskar deras medicinavdelning.
Favoritplats att läsa (i hemmet): Liggande i sängen eller liggande i soffan. Alltid många kuddar.
Favoritplats att läsa (utanför hemmet): På spårvagnen eller bussen.
Fem författare du alltid köper i inbundet format: Jag vet inte riktigt. Det är inte så ofta jag köper inbundet och när jag gör det är det oftast när det kommit en ny bok som verkar fantastisk som jag inte orkar vänta till den kommer i pocket. Senast var Siri Hustvedts Sorgesång men den var en present från M.
Bästa lässnackset: Nej usch. Inte äta när man läser. Det låter för högt inne i huvudet.
Bästa läsdrycken: Vatten, kaffe och färskpressad juice.
Bästa bakgrundsljudet vid läsning: Tystnad framför allt, eventuellt någon musik på väldigt låg volym - utan sång helst. Ibland P2 om det inte är kyrkomässa.
När på dygnet läser du helst? När som helst när jag kan slappna av.
Bästa bakfylleläsningen: Vad som helst. Den bok som är på gång för tillfället blir det nog.
Bästa kollektivtrafikläsningen: Vad som helst som ligger i väskan. Samma bok som på alla andra ställen egentligen.

5 kommentarer:

Nilla sa...

Jag har tjuvläst din blogg ett tag och är fascinerad av omfattningen av ditt läsande. Själv läste jag väldigt mycket - i stort sett sen jag lärde mig läsa då jag var fem fram tills jag började plugga på universitetet och all kurslitteratur sög musten ur mig. Förslag på hur man åter hittar tid mellan vardagens alla måsten?

Har du nån best of-lista med böcker du kan tipsa om? (även om jag säkert kan stjäla några bokförslag från dina inlägg men...)

Josefine sa...

Vad roligt! Nej jag vet inte riktigt. Jag har också haft sådana svackor när universitetet bara dödat allt lässug hos mig. Det går ganska mycket i perioder. Just nu är jag inne i en väldig bok-rush. Ibland får man nog helt enkelt tvinga sig själv att sätta sig ner och läsa - när man är så där lat och bara hamnar framför tv:n annars. Också är det nog bäst att i så fall börja med en bok som man är riktigt ordentligt sugen på. Nu känns det som att jag nämnt den tusen gånger men Siri Hustvedts "Vad jag älskade" var en riktig sträckläsarbok som jag tyckte var underbar. Jag fastande på första raden tror jag. De gånger jag haft lite läslust har jag gått till en bokaffär och botaniserat. Du vet.. öppna några böcker som ser kul ut och läsa några rader. Hmm.. man kanske ska börja med en lite tunnare bok när man inte är så lässugen - så att det liksom känns att man kommer någonstans. På spaning efter den tid som flytt kan man nog spara tills man speedat upp läsandet ordentligt. Ian McEwan är också väldigt bra. Så älskade jag "Den hemliga historien" av Donna Tartt när jag läste den för x antal år sedan. Oj.. och "Garp och hans värld" av John Irving tyckte jag var fantastisk. Hmm.. Michel Houellebecq är våldsamt bra och våldsamt provocerande. ut och rota i bokaffärer!

Anonym sa...

Vad vore livet utan böcker? Älskar dem!

Mikaela sa...

bästa bakgrundsljudet torde väl vara ett sommarösregn?

Åsa sa...

Tänk att jag fullständigt har glömt Illusionisten! Men tyvärr glömmer jag nästan alla böcker (liksom filmer).
Ofta kommer jag på fragment ur en bok, eller kanske mest känslan från boken, men frustrerande nog har jag nästan aldrig koll på vilken bok det var. Måste börja skriva listor. ;-)