torsdag 28 maj 2009

Riktig kärlek.

Jag läste ut Inger Edelfeldts "Riktig kärlek" på jobbet igår. Den gjorde mig ganska nedslagen eller i alla fall något melankolisk. Alla karaktärerna hade hemligheter, som det ju är, och de flesta kändes ensamma i och med sina tankar. I ingen relation utom en fungerade kommunikationen. Så mot slutet kom en historia om ett par som faktiskt på riktigt kunde se och känna varandra. Det behövdes efter alla ensamma ledsna människors kärlekshistorier av alla de slag. Det var en fin bok. En läsvärd bok om än med skiftande kvalitet i de olika historierna. Men läs den! Några av historierna var lysande knivskarpa.


Nu läser jag Christine Falkenlands "Öde" (en alldeles lysande titel på boken). Falkenlands språk är avundsvärt vackert och jag älskar de ålderdomliga språkinslagen. Hade hon inte varit en så skicklig stilist hade det lätt kunnat bli högtravande med det där bibliska anslaget men nu är det enbart (enbart!) genialiskt.

Jag ville inte ha mig i nutiden, jag ville försvinna in i det gamla,
välkända. Jag väntade mig av framtid ingenting. Jag längtade
hem, det fanns inget hem att längta till. Jag längtade från nu
till då. Till tiden innan aftonbönen tystnade i barnkammaren.

Jag kunde inte resa hem, det fanns ett hus men inte ett hem
att återvända till. Jag var inte välkommen. Far svarade inte på
de enstaka brev jag kastade ut som flaskpost.
Min skuld var verklig. Reträtten avskuren.

3 kommentarer:

Mr Elway sa...

Melankoli är en underbar känsla, kanske är jag halvmärklig som tycker det men det är en skön motvikt emot all hets om hur bra och lyckig och hur många sköna små rosa moln man hela tiden ska gå på... Ta vara på melankolin...

Snart dags för konserter, återkommer med rapport!!

Joline sa...

Skulle jag läsa den boken skulle jag nog bli så nedsänkt i deppträsket att jag för evigt skulle ge upp hoppet om att finna kärleken. Men för tusan. Det kanske det är värt!

martina sa...

Godmorgon! Hans tröja är av märket name it, jag köpte en då jag var gravid ( ej använd ) som du kan få! Dem gula byxorna är nog från lindex. Man får så himla mycket kläder så det känns som man inte bestämmer sitt egets barns kläder det första året ;) ha en bra dag