onsdag 17 november 2010

Day 07 - Your best friend

Jag önskar att jag hade en vän som jag hade haft i evigheter. Som vet vad jag pratar om när jag pratar om någon stig, någon gammal lärare från lågstadiet. Men det har jag inte. Inte för att jag är en dålig vän. Mest för att alla har flyttat runt. Folk har förändrats, utvecklats, gått vidare, släppt varandra.

Min närmsta vän är M. Det finns ingenting vi inte kan prata om. Det är fint.
Vi pratar om det lägsta lägsta. Vi pratar om viktiga saker. Inget ämne är fel.

Ofta tänker jag på Linn och Kate från folkhögskolan som de som känner mig bäst bland vänner. Vi har varit nervösa, glada, lyckliga, packade, hånglat med varandra, snott Bruce Springsteen-skiva av nån skitfull Kungälvsbo, sjungit karaoke med knivar som mikrofoner, köpt kläder, spytt galla över folk, gråtit, tröstat, gråtit mer, lärt oss ordstäv bara för att det är kul, bläddrat i medicinböcker, älskar litteratur, gjort listor över de värsta sjukdomarna, de vackraste skådespelarna (tror Vincent Cassel satt som etta eller om det var Aaron Eckheart),skilts åt, gråtit blod, vuxit upp, haft förhållanden, blivit dumpade, blivit dödligt kära, fått barn, skickat hundratals mail och handskrivna brev, haft sporadisk kontakt men aldrig släppt varandra.

4 kommentarer:

Anna sa...

Åååhh det är så härligt med såna vänner! De brukar inte vara så många, men de få man har kvar ska man vara rädd om! <3

Anne sa...

Jag har en sån där evighetslång vänskap, vi har varit bästa vänner sedan vi var tretton år och känt varandra ännu längre. Och ja, det är underbart. Då bråkade vi om ifall Blur eller Oasis var bäst, idag är vi gudmödrar åt varandras barn.

Men när du beskriver din vänskap med dessa två vänner så låter det ungefär som jag och min bästis. Att man har delat allt det där. Alla minnena som man i åratal sedan kan sitta och skratta åt och minnas. Det är guld värt, vårda det så gott du bara kan.

Josefine sa...

anna: ja jag har inte så många såna. men väldigt fina har jag. även om de inte är sen barnsben. väldigt glad för de nära vänner jag har!

anne: åh vad lyxigt! verkligen verkligen fint att höra om.

Anonym sa...

Can I put up your post to my wordpress weblog? I'll add a one-way link to your forum. That’s one actually nice post.

Here is my blog - having trouble conceiving