torsdag 25 november 2010

Day 16 - Your first kiss

Det här är konstigt: jag minns inte.
Vissa saker har helt fallit bort ur mitt minne.

Säkert vet jag i alla fall att jag tyckte att det dröjde för länge. Men jag hade sedan länge insett att det berodde på att jag var fet, ful och finnig. Det var vad jag talade om för mig själv i min dagbok varje dag. Jag vägde väl 47 kilo. Hade inte så mycket finnar heller. Självbilden jag hade då kan få mig att gråta. Stackars lilla Josefine. Så ledsen och så ont i magen varje dag.

Men någon gång kom den så klart. Om jag gissar så var det den där fruktansvärda ("nu får vi snart koppla in skolan") festen där någon låg och spydde i en hundskål, nån klättrade upp för en stege i smällkalla vintern och tittade in genom ett fönster där någon förlorade sin oskuld. Ja kanske att det var på den festen jag fick/tog min första kyss. Kristian hette han. Eller heter. Jag ser hans idiotiska kommentarer på Facebook med jämna mellanrum. Då tyckte alla att han var snygg. Han var elak. Och vi såg inte hur ful han var. Nu ser jag det. Nu ser jag tydligt hur ful han var då. Han var en av dem som tryckte upp tjejer mot skåpen medan läraren Britta såg på (utan att göra något).

Så äckliga Kristian. Vilket fult minne.

3 kommentarer:

LillaGrå sa...

Usch. Så gärna man vill att den där första kyssen ska vara något fint och minnesvärt. Om jag minns rätt så var min också med fel person, en sådan som man helst inte vill minnas, en sådan som tvångstafsade på tjejerna.
Måste säga att det är ganska många av de här temainläggen som är lite ångestskapande...

Ms Spider sa...

Det var väl jäkligt bra att du inte minns det då.
Jag minns inte heller första kyssen. Först får man ju försöka definiera vad man menar med kyss? Måste tungan vara inblandad? Eller är det seriöst pussande, det som i andra länder kallas kyss men vi bara förringande talar om som puss. Fast det kan vara precis lika spännande som en kyss, det beror på ålder och erfarenhet och framför allt med vem det sker. Och så vidare. Eller så är det bara jag som försöker skyla över det faktum att jag faktiskt inte har en aning om när första gången var.

Josefine sa...

lillagrå: ja tvångstafsade där har vi ett ord. så var han och de andra fem "coola" killarna i klassen. ingen av dem är speciellt cool länge. däremot har en av de lite "töntigare" blivit skitduktig möbeldesigner. så himla fint för han var en av de snälla och bra.

ann-katrin: amen. ja jag är inte alls säker på att det är första heller. jag vet inte vad det är med mitt minne. många viktiga händelser är bortraderade. händelser som är långt viktigare än den här. och det är bara luckor. antar att de var för känslomässiga på något sätt.