måndag 15 november 2010

Bonjour Tristesse.


Synen av en diskmaskin full av ren disk fyller mig med obeskrivlig leda. Det kryper i hela kroppen. Att behöva plocka upp alla glas, tallrikar, bestick, nån gratängform, vitlökspressen och köksknivarna en gång till. Och sen oräkneliga gånger till. Om och om igen kommer vi smutsa ner de där förbannade tallrikarna. Jag känner ilska när jag ser allt det där blänkande vita. Insikten att det ju måste upp därifrån gör mig helt tokig. M sa att han kunde ta hand om det för alltid. Ett oemotståndligt erbjudande. Jag gör så mycket annat här. Jag behöver egentligen inte ens byta det mot något. Bara ta erbjudandet rakt av. Det är en kärlekshandling om han gör det på riktigt: tar all disk i alla våra dagar. Han sa att han nog inte hatar det lika mycket som jag. Att han inte vill hälla in bensin i diskmaskinen och bränna allt. Nej det vill inte jag heller. Jag vill släpa ut hela skiten på gården och krossa det mot kullerstenen. Stampa på det. Stackars lilla disk. All min inpyrda ilska vill välla ut över den och alla gånger jag plockat in, plockat ur.

7 kommentarer:

Kulturkoftan sa...

Livet. Fan.

Josefine sa...

Ja, och då har vi ju inte ens pratat om tvätten än.

SE sa...

När jag känner likadant brukar jag föreställa mig att jag är 5 år yngre, dvs en ålder då vi inte ännu inte hade skaffat diskmaskin. Då skäms jag.

Josefine sa...

SE: Jag föredrar att handdiska. Skäms inte det minsta för hur fruktansvärt tråkigt det är att plocka ur maskinen.

K. sa...

Jag vet precis hur det är. Och varje gång jag måste hänga undan den rena tvätten önskar jag att min garderob bestod av en enda stor hink som jag bara kunde hiva ner allting i. Tänk vad skönt det vore.

LillaGrå sa...

Vilket erbjudande!
Håller med. Att ta hand om ren disk och tvätt är tråkigast. Tvätta kan vara ganska kul (för att vara hushållssyssla) om man bara slapp ta hand om den efteråt. Fast man kan trösta sig med att det är skönt att ha det gjort (för en liten stund i alla fall) :)

Josefine sa...

K & lillagrå: ja den rena tvätten. jag har inget problem med att vika den nere i tvättstugan. det är sen när den ska in i garderoben. men nu är min garderob mer som den hink du beskriver k!