måndag 31 januari 2011

En epok går i graven.

Imorgon börjar M jobba igen. 7 månaders föräldraledighet är över för honom. Han har ångest. Jag har ångest. Tillbaka till det där inrutade 7-17 livet. Stressiga frukostar (men ät! ta en tugga! ät!), hämtningar, lämningar och hushållsarbete som ska delas upp på ett rättvist sätt. Visa av tidigare mislsyckanden angående det sistnämnda ska vi göra upp schema. Föräldraledigheten fick ordning på matinköpen. Veckohandling och planerad mat för vardagarna har räddat oss undan oräkneliga antal bråk och tjafs om vad som ska ätas, hur och när.

Och det här första året med Tinto. Så jobbigt men mest bara roligt och fint. All tid som plötsligt fanns till att laga mat i lugn och ro, orka umgås normalt. Jag kom aldrig hem senare än 16. Oftast vid 15-tiden och många gånger tidigare än så. Så otroligt vemodigt det känns att lämna det nu för att kanske aldrig någonsin vara föräldralediga igen. Men i stället trötta, sura och stressade. Det blir säkert bra. Men så konstigt det känns att vår föräldraledighet nu är över på riktigt.

12 kommentarer:

Lisa sa...

Matplanering är verkligen gult värt ochdå har vi inte ens barn.

Lisa sa...

Usch, vi är också där. Martin och jag börjar jobba heltid nästa vecka, och det är nu man inser hur fanatastiskt skönt vi har haft det, hur mycket tid vi haft ihop. Jag får en liten klump i magen bara av att tänka på det.
Vi har också börjat med veckohanling och matschema, that's the shit!

sophie sa...

Elsie började dagis idag och johan börjar jobba imorgon (jag ska ta inskolningen resten av veckan). fast vi har inte så mycket ångest, har nog undvikt att tänka på det negativa (ovanligt för att vara mig!)... men å andra sidan är jag snart mammaledig igen så snart är vi där igen :)

Josefine sa...

lisa: ja det är verkligen det. vi hamnar alltför ofta i "ja men ska vi inte bara gå och köpa en *insert valfri hämtmat*.

lisa: ja, det är ju helt sjukt bra att vara hemma så mycket ihop. inte många gånger i livet man har den möjligheten.

sophie: haha.. mikael kommer bli så avundsjuk när han läser det där. när jag berättade om popjunkiens föräldraledighet i australien ville han genast börja göra bebisar igen.. det får nog bli med någon annan då för jag orkar inte!

Helena mitt i smeten sa...

Underbar bild! Lycka till med det nya livet.

charlotta sa...

men hallå, vilken underbar bild! hur går renoveringen? jag kräver fika snart för uppdatering om allt och inget, ok?

Sofia sa...

Finaste bilden!

LillaGrå sa...

Åh vilken fin bild!

Angående matplanering så ska vi börja Vårt Nya Liv genom att planera matsedel och veckohandla. Har en känsla av att det det för med sig en massa bra (mindre middagsångest, bra arbetsfördelning, mer ekonomiskt OCH sist men absolut inte minst för mig: färre godisinköp).

Anonym sa...

Helt underbar bild!
Matplanering, säger du? Kanske värt att prova? /Bellaciao

Gabbe sa...

Fantastisk bild :)

Josefine sa...

Åh tack allihopa!

Ja, det känns ju lite vemodigt det här. Att hon hunnit bli så stor. Det är lättare att ha ett kul och bra vardagsliv när man inte är slutkörd efter en hel dag av jobb och skola. Men man vänjer ju sig igen.

Tinalinatiny sa...

Bilden är helt fantastiskt fin!