söndag 23 januari 2011

Projekt: renovering.


Vi ska alltså lägga om golvet och riva ut köket och in med nytt. Det är därför vi tömmer hela övervåningen och bosätter oss i sovrummet cirka två veckor (antagligen tre eftersom vi ska måla nya golvet också).

Nu rensar vi köket. Jag är slänga. M är spara. Jag hittade en skräp-plastgrej i ena skåpet.

M - ÅH! Kiwikitet!
J - Jaha. Det slänger vi.
M - Nä men där kan man ha kiwi i! Och det finns bra skedar.
J - Mm.. till grapefrukt.
M - Ja! Vad bra.
J - Som vi aldrig äter.
M - Nä men om man vill gå på picknick nån gång och ha ägg med i kiwikitet!
J - Jag slänger.

Sen hittade jag två plastskedar och två sushipinnar. Nu frågar jag inte om något längre. Jag bara slänger. Obs! M sparar på ALLT. För nån gång kan man få nytta av det.. till nåt.

12 kommentarer:

Lisa sa...

Slänger också utan att fråga. För min M har allt någon känslomässig anknytning, främst till gamla döda människor...

Fredrik sa...

Hahaha, varför är det alltid så där?! En vill spara det mesta/allt och den andra kan slänga utan någon som helst pardon. Jag är självfallet slänga-typen. När det rensas/städas åker det ut, inte ner i lådor eller skåp. Jag finner en lycka i att slänga saker min fru inte vet om och aldrig kommer sakna men skulle hålla i med klorna om Jon visste Der var på väg till soptunnan. Än, efter 10 år, har hon aldrig saknat nåt.. :)

Fredrik sa...

Dumma iPhone, "hon visste det" ska det ju vara

Josefine sa...

lisa: ja man måste ju det! annars skulle vår lägenhet vara full av gamla glassburkar ("kanske vi kan ha på ett barnkalas?"), plastlådor, snören, barnmatburkar mm mm Och exakt! anknytning till döda (alt. väldigt gamla) människor. vi packade just in en radio som inte har använts på flera år för att den var en gammal släktings.

doktoranden: nä, jag blir tokig! och jag vet att det skulle vara detsamma här. nu har vi behållt vissa saker som m lipat sig till. saker han inte rört eller ens tittat på sen vi lät bli att slänga det förra gången för några år sen. hade jag fått bestämma hade vi halverat innehållet i lägenheten!

t.b.f.t.e. sa...

Om man använder sig av uttrycket "det kan vara bra att ha någon gång" borde man ha skaffat sig insikt att det aldrig kommer att ske. Och nästa gång frågan kommer, om det är värt att behålla, måste man känna en rodnad sprida sig i ansiktet.

Messa sa...

Åh, Ron är precis likadan. Han är en hamster av stora mått. Det finns kläder från 80-talet i hans garderob som "ligger och samlar visdom". Ut med skiten, säger jag!

Linda sa...

Då jag är singel (& alltid kommer att vara det sedan jag fick vinterkräksjukan på min senaste första dejt & a l d r i g tänker dejta mer - ever!) så har jag förmånen att få välja själv vad som ska sparas och inte.
Lider dock av en slänga iver som jag sedan kan ångra några dagar senare. Så jag är en ambilvalent hamstrare. Inte kul.

Fifi sa...

Jag är som M. Allt kan komma till användning. Fast nu försöker jag att ändra mig och slänga så mycket som möjligt inför flytten.

kram

Kulturkoftan sa...

Haha, jag känner igen det där beteendet... från mig själv. T har nu föreslagit en "utrensningsdag".

charlotta sa...

hahaha. jag är som du, jag vill slänga allt. "men tänk om vi behöver en sådan någon gång..." vad är det för resonemang egentligen? har man inte använt det de senaste åren ska det slängas. basta.

K. sa...

Jag är också den som slänger saker i vårt hem, även om min sambo äntligen har börjat inse hur skönt det är att göra sig av med prylar man ändå aldrig använder.

Jag tror att jag har blivit en osentimental rensare lite som en motreaktion mot tidigare generationer i min släkt, som verkligen sparar på allt. Min mamma och jag pratade häromdagen om att låta bli att köpa saker man egentligen inte behöver och där var hon helt med på noterna, men när jag i samma veva nämnde hur befriande det kändes att precis ha skänkt bort två flyttkartonger med saker till Erikshjälpen så blev hon alldeles kall i rösten och sa "...vadå för saker?". Några gånger har hon till och med erbjudit sig att ta över vissa av mina saker (blomkrukor t.ex.) och ställa dem i deras förråd, så att jag inte ska göra mig av med dem. För tänk om man skulle behöva dem nån gång. Jisses..

Josefine sa...

Haha.. alla verkar vara antingen eller!