måndag 3 januari 2011

Katter och sömn.

M säger att han inte sovit någonting mellan klockan 4 och 8 på grund av katterna. Jag har inte märkt nånting. Inte förrrän han väckte mig gråtfärdig och sa "J! Jag kan inte sova! Kattjävlarna springer runt här. Vad ska jag göra?". Han har tydligen jagat dem i rummet och skrikit på dem men ingenting kunde rubba "kattjävlarnas" leklust. Det var framförallt "Fralljäveln" som pajjade nattsömnen. M var vansinnig. Han ska hämnas! Åh han kan riktigt se framför sig hur "Fralljäveln ligger och sover som ett litet svin efter nattens terror och fy fan vad jag ska hämnas! Han kommer ligga med sina små tassar över sitt lilla ansikte och snarka och då ska jag VÄCKA HONOM.. han ska INTE FÅ EN BLUND det lilla aset!". Sen fick jag glädjen att se en naken, nedbruten och sårbar M springa runt runt vår säng och försöka få tag på "Frall-aset". Han upplevde det som "förnedrande att försöka men inte lyckas få tag på kattidioter som hoppar i påsar och på väggar".

Nu ligger M och sover i sovrummet. Katterna är här upp med mig. De är lugna. Jag anade en viss fekalielukt när jag kom upp för trappan. På köksgolvet välkomnades jag sedan av en öppnad bajsblöja. Jag ser fram emot att dela med mig av den informationen till M.

(Obs obs! Ingen behöver oroa sig för djurmisshandel.)

12 kommentarer:

tessan sa...

Välkomna till det underbara livet som tvåkattsföräldrar! Vill ni (försöka) stänga de ute från sovrummet har jag en handfull tips att komma med.

Josefine sa...

tessan: hit med dem!! NU ;)

Honey sa...

Haha, åh, jag lider med honom! Jag vet inte hur många gånger jag studsat upp naken mitt i natten för att jaga mina egna katt-as. De är ju inte dumma heller, de vet precis när man är arg och vad de inte får göra och de är blixtsnabba på att springa undan och gömma sig under soffan eller på andra bra ställen. Man får lära sig att plocka undan allt lekbart på kvällen och sedan vänjer man sig delvis vid nattljud.

Det där med att väcka dem när de sover som hämnd funkar inte. Dels bryr de sig inte och dels kan ingen med något som helst hjärta i kroppen väcka en liten kissekatt som ligger och nanar med tassarna över ansiktet.

Josefine sa...

Haha.. ja han såg kul ut när han sprang runt. Han ser inget heller utan linser..

Jag har verkligen inte hört ett smack av nattens äventyr (tack december för det!). Jag har försökt förklara för M att han nog bara får bita i det jävligt sura äpplet och låta dem härja. Det var likadant med Ryssland när han var liten men det lugnade sig efter ett tag. Vi får hoppas på Tessans tips! :)

Mr Elway sa...

Blomspruta med vatten är effektivt...

LillaGrå sa...

Hahaha, så himla kul (när man inte är drabbad själv) och så igenkännande.
När vi ska sov ska våra katter alltid gå på lådan och frenetiskt gräva däri, men då kattf-n gräver på kanten och inte i sanden så får det till effekt att grävandet tar ungefär en kvart. Ja, just det, vi har toan vägg i vägg med sovrummet.
Varför ska det vara så himla kul att röja när alla andra är stilla? Det spelar ju ingen roll när man lägger sig, de är lugna ända tills man släcker lampan och då jäklar ska det bajsas. Och grävas. Och grävas.
Lider med M (inte dig, för du sov ju :) )

Hanna sa...

Skrattar ihjäl mig.

tessan sa...

här kommer tips! (iofs lyckades jag aldrig få katterna att sluta GRÄVAGRÄVAGRÄVA på sovrumsdörrarna om nätterna, men iaf)

* som tiggerrr säger, ta bort alla leksaker/lektunnlar/annat som hetsar upp dem om kvällarna
* se till att de har flera mysplatser runt om i lägenheten som är lika mysiga som er säng
* stäng sovrumsdörren varje kväll när ni lagt er och öppna den INTE förrän ni bestämmer att det är morgon (lite Anna Wahlgren så där ;-))
* stoppa i öronproppar, för de kommer GRÄVA på sovrumsdörren, säkerligen också skrika & jama sitt allra ledsammaste
* när ni inte orkar höra på krafset & jamandet längre; smörj in dörren med matolja & spraya OFF!-spray på dörrkarmen
* håll ut! det kanske funkar till sist.

det var nog allt.

(mina katter fick flytta. med 2 barn varav ett spädbarn & en 2-åring som stör tillräckligt om nätterna så fanns det inte utrymme under nattens timmar för kattstök. men så var de rex-katter också. rexkatter är kända för att vara sjukt envisa & oformbara.)

tessan sa...

f ö hämnades vi ofta ofta på samma sätt som M drömde om, dvs att störa i katternas härliga middagslurar. men de asen somnar ju bara om på 2-3 sekunder, oavsett hur mycket man stör.

Kulturkoftan sa...

Humor. På hög nivå. "Fralljäveln"!

emster sa...

skrattar så jag gråter!

Josefine sa...

mr elway: ja det kan nog funka på frallan! ryssland började gilla vatten så han brydde sig inte när man sprayade på honom efter ett tag. han tvärtom gillade det. knäpp katt.

lillagrå: hahaha.. ja man blir ju tokig. jag är väldigt glad för att jag inte hålla vaken av det här. av snarkningar och väsande näsor däremot.. det skulle kunna hålla mig vaken i timtal.

hanna: det ska jag hälsa m!

tessan: du borde skriva en bok! kattaboken! :)tack för tipsen. vi får testa om de drag igång sin nattliga cirkus igen.

kulturkoftan: då skulle du sett det live. mikael var så jävla arg. jag bara låg och njöt.

emster: hahaha.. mycket bra!