onsdag 28 januari 2009

Bekännelsen:

jag hatade Kill Bill.

Och Kill Bill II.

Det är två riktigt tråkiga filmer.

Alla älskar dem och talar till mig som vore jag utvecklingsstörd när jag påtalar detta. I vissa sällskap har jag inte ens vågat erkänna detta faktum eftersom vissa människor är sjukligt besatta av denna fullständigt mediokra lilla ensemble.

Alla är de överens om att jag missat något. De fnissar lite när jag säger det och tittar på mig med nedlåtande ögon. Som om de här filmerna skulle vara något mer än filmer. Som att jag missförstått en viktig del av livet.

Det har jag inte. Det blir inte bra bara för att man lägger på lite tuff musik och låter någon köra en "pussy"wagon. Nej. Det blir det inte. "The Bride"? Pah. Tillåt mig skratta. Så jävla klassiskt och tråkigt att låta henne vara en "brud". Någons fru. Och någons mamma. Och sen när allt det tas ifrån henne. DÅ kan hon bli en tuffing igen.

Jag förbereder mig på lynchning nu. Hittills har jag bara stött på en person som inte gillat dem. Och det kändes bra.

18 kommentarer:

Caravaggio sa...

Vågat ändå att sätta sig ner och se tvåan efter att ha hatat ettan. Vad hade du för förväntningar på den egentligen?

Josefine sa...

jag såg dem på raken av någon anledning. jo just. jag var sjuk. dessutom hade alla (som tyckte att jag var en idiot som väntat så länge med att se dem) tjatat om hur jävla mycket bättre tvåan var än ettan.

Anonym sa...

Jag tycker också att båda filmerna är slöseri med tid. Extremt överskattade filmer som helt saknar "riktigt" djup! Lustigt dock att man ändå tittade på tvåan... Man hoppades väl på något slags "svar" där.

Medelklassman sa...

Här har du en till. Maken till ytligt ointressant slöseri med film var det länge sedan jag såg.

Anonym sa...

Jag gillar faktiskt Kill bill väldigt mycket. Jag tycker det är bra att "bruden" får vara tuff och händlysten och inte mesig. Också gillar ajg våldet. Jepp, vål kan vara så snyggt!

Stackare! jag hatar också att vara förkyld, särskilt mycket hatar jag det för att jag inte kan träna. Hoppas du blir bra snart i alla fall, så får du gå nästa gång istället!

kram

Caravaggio sa...

På så sätt. Jag har förresten inte det dom alls, känner inget skriande behov av att göra det heller. Däremot kan jag varmt rekommendera Step Brothers, världens kanske bästa film någonsin.

Anonym sa...

jag avskyr kill bill för att det är så utstuderad. tarantino, en mer cynisk filmskapare får man leta efter. där de japanska filmer han rippat ideerna från har hjärta och själ men kanske inte så mycket budget är ju tarantino raka motsatsen. det ekar bara tomt bakom ett "vackert" skal. det finns inte en originell tanke i hans skalle bara sinne för affärer.

sen är ju kill bill så tafflig, inte en karaktär känns som den fötts ur nåt riktigt utan de ska bara vara COOOOOLA!!111! som hämnarfilm är den riktigt kackig. som film överhuvud taget.

såg ettan och tvåan fastän jag avskydde den redan vid ettan. ibland vill jag bara ha ammunition (stavning?) liksom. samma sak som när jag ser amerikanska remakes av japansk skräck. ett slags gottande i hur upprörd man själv blir över hur usla de jäk(l)(n)arna är fastän man redan visste det.

Anonym sa...

Har inte ens sett dem, men nu blev jag ju nyfiken.

A-K

Jo tjena sa...

R dumförklarade mig som aldrig har sett filmerna. Jag tycker inte ens att trailern är bra, vad är oddsen för att jag ska gilla filmen?

Josefine sa...

anonym: ja det var samma där för mig. jag trodde förklaringen skulle komma där. eller meningen. men nicht.

30+: ja!

sassy: jag tycker också att våld kan vara snyggt och kul. fast jag tycker att det är så utdraget långt och segt i 1:an. när jag skrev b-uppsatsen upptäckte jag att kvinnor bara får bli tuffa när deras "moderskap" hotas eller när deras män dör. så det tycekr jag är tråkigt. annars gillar jag också filmer mycket där kvinnor får vara tuffa. tyvärr är de ju ganska få (om man bortser från de där de i första hand ska vara sexiga). ja fy. har promenerat en sväng. känner mig trött. jag hoppas på att kunna sova bort det.

caravaggio: jag har lite svårt att tyda om du är ironisk nu. step brothers.. bästa filmen? hahaha.. vi gillade iofs den. den är så dum. dumrolig.

miri: jag har sjukt dålig koll på japansk film men det mesta i tarantinos filmer känns som ett hopplock av sånt han tycker varit coolt i andra filmer. hans problem är väl i stort att han inte lcykas fylla det kopierade med någon mening eller något eget. exakt detsa,,a tycker jag. det ska se coolt ut men det blir inget av det. lyfter inte ur sin yta.

a-k: ja du får testa! de flesta älskar ju dem.

jo tjena: ja de har bliv it som nån sorts kulturskatt. det är nog det jag tycker är så konstigt. att folk försvarar filmerna som om de är vikitiga på något sätt. det är precis lika okej att gilla dem som att ogilla dem. det är bara så skumt att så många blir provocerade av att man bara inte tycker att de är bra. oddsen är nog ganska dåliga om du inte gillar traielrn alls tror jag. men testa!

Caravaggio sa...

Jag är inte ironisk. Nu ska jag gå och äta fancy sauce.

Anonym sa...

Ja! Miss Muffin - du går från klarhet till klarhet! Du känner TVÅ som inte gillar filmerna. Har inte M berättat om min avoga inställning till dessa filmer? Jag är förvånad, särskilt som det var han som tvingade (TJATADE om hur bra dom var) med mig på den första. Dom var, ja, rätt trista. Och så alla dom här inzomningarna på kvinnornas fötter. Förutom att han gör sugiga filmer (inte alla), verkar han ha en fet fotfetish den gamle Tarantino.

Tinalinatiny sa...

Hatar också Kill Bill. Båda två. & jag har upplevt att jag blivit precis lika "dumförklarad". Stört att så många kan tycka att dom är så bra. Jag förstår verkligen inte grejen.

Josefine sa...

caravaggio: fancy sause. fint det.

anique: åh ja! äntligen en i direkt närhet som håller med. kan tänka mig att han tvingade dig. sån är han. den här informationen har han verkligen undlåtit att berätta. han är alltid så jävla full, obegriplig och skitstörig i alla intervjuer också. vissa verkar missta det för djup. men det är ju bara fylla.

tinalinatiny: woho! nu är vi många. undrar om det är alla som lidit i det tysta när alla lovsjungit dem. för min del får folk gärna totalälska den. bara jag får hata dem i fred utan att bli idiotförklarad.

mikebike sa...

härligt tjejer! vilken folkrörelse ni verkar starta här :)

Anonym sa...

Hahaha. "vissa verkar missta det för djup. men det är ju bara fylla." Först blev jag osäker och trodde det var M du menade. Eller. Förresten, du menade nog båda två. Hoj.

Josefine sa...

hahaha... ja först menade jag bara quentin men nu när du säger det. undermedvetet menade jag båda.

Anonym sa...

Jag hatar dem med. Känner igen det du beskriver om andras reaktioner...