torsdag 29 januari 2009

Låtom oss tala något om inredning.

Här vill jag visa några dödssynder.

Vad har vi här?
Ja det är en fråga man kan ställa sig. Det gör i alla fall jag.

Jo det ska jag tala om. För jag vet men ställer mig ändå extremt frågande till alltsammans.

Det är våra sovrumsväggar.
Ni hörde rätt.

VÅRA sovrumsväggar.

Där sover jag. Där gör jag annat.
Nedanför de där väggarna.
Nedanför de där väggarna där någon galning smäckt upp en härlig liten cocktail av sand och tapetklister och dassig grå färg.

Vi har nu levat i denna väggdekadens sen juli. Det är för lång tid. Den river och sliter i mina hornhinnor. Massakrerar mitt estetiska sinne. Begår våld på minimalismen.

Jag får lust att döda väggen när jag ser den. Sedan inser jag att man inte kan döda redan döda ting. Om den nu är död. Den ser högst levande ut tycker jag.

Och bården?
Bården med snirkliga små texter på.

Hur vi får bort den där sanden? Jo vi skrapar. (Eller M gör det - eftersom han är så stor och stark och... eh jag har helt enkelt ingen lust). Skrapar skrapar skrapar. Lilla S rum är likadant. Bortsett från ena långväggen som istället är randig. Randig i lite mörkare smutsgrå + lite ljusare smutsgrå.

Man får lust att begå harakiri på plats när man ser eländet.
Jag drömmer drömmar om vita väggar. Vita släta väggar.

Vad har mer funnits i lägenheten?
Jo men visst!
Ett pizzavalv. Jag såg faktiskt ett liknande på Bauhaus. Det hette "Venezia". Rundat valv med ornament. Jag förstår inte varför man döper det till en italiensk stad - det gör inte saken bättre. Venedig = vackert
Venezia valvet = misshandel av ögat

Vad har vi mer?
Jo just.
Stuckatur i frigolit.
Classy.

Det är halvt nedrivet. Nu ser det värre ut än någonsin.
Det gör sig dock otroligt bra med den smutsgrå randiga tapeten.

Undrar hur han bor nu.
Han som bestämde sig för frigolitstuckatur, pizzavalv, sandade väggar och smutsgrå randiga tapeter. Jag tror i alla fall inte att hans hem kommer att dyka upp i Residence inom det närmsta.
....
OBS! Väggarna är på väg att ändras.
Vi ska alltså inte ha det så här.
Vi hatar väggarna.
De genomgår renovering.

9 kommentarer:

Anonym sa...

SAnden tycker inte jag verkar så farlig, men bårder hatar jag! Jag skulle nog ta livet av min om jag hade en bård hemma. Åtminstone få ett nervöst sammanbrott. Inte för att det ser så bra ut här hemma, men vi har inga bårder som tur är!

Hur är det med halsen?

kram

Världen enligt J. sa...

Oh. My. God. Den bården går inte av för hackor!

I vårt hus har de gamla ägarna ersatt 40-talscharm med;
- folierade dörrar i "trämönster" med fusklister i plast
- krusidulliga mässingshandtag
- bajsbruna fönsterbågar
- fönsterbrädor i mdf med en utfräst krusidullig kant

Vi har även lyckats utrota några extremt fula saker:
- babyrosa strukturtapeter med blomsterbård
- plastmatta med "trämönster"
- en komplett lejongul badrumsinredning (japp, allt från toalettstolen till toaborsten var i samma fina nyans).

Anonym sa...

Valv är ju det värsta som finns! Och frigolitstuckatur. Och bårder. Och sand på väggarna? Människan ville uppenbarligen ha lägenheten till något helt annat än den var. Hata stilbrott. Utgå från vad du har eller flytta till ett hus som redan har putsade väggar, valv och hela kitet...

Nu är vi i vecka 33 (hjälp!). Det är ju snart dags, alldeles strax nästan..!

PS. Jag tror knappast att choklad skulle kunna ha en såpass negativ effekt (Förnekelse?) på någon. Håller på vätska istället. Det kan man ju liksom inte göra något åt;)

Tinalinatiny sa...

Oh my. Sand, bård & pizzavalv. Jag lider med dig. Verkligen lider. Det är som du sa helt hemskt att se hemska saker i sitt hem varje dag. Men en dag är det klart, & då kan du njuta av dina vita släta väggar ;)

Josefine sa...

sassy: nä bården är hemsk hemsk hemsk. den står på tur (samt sandväggarna) så fort s rum är färdigt. kram

världen enligt j: hahaha... låter helt underbart ju. innan fanns det en kamin här. den tog de bort på 80-talet. idioter. sänkte taket med 20 cm också. herre gud. 80-talet har förstört så mycket. lejongul badrumsinredning... moahaha... mina flräldrar hade typ ljusgul/brun usch och tvi.

litengrå: ja du skulle ha sett valvet alltså. det är borta nu. fanns mellan våra sovrum. får nog lägga upp bild på det också vad det lider.

tinalinatiny: tack! ja jag längtar. nu vill man inte ens sätta upp en sketen tavla eftersom det är som det känns skadat att smycka en vägg som ser ut som bajs.

Anonym sa...

Förresten, jag har några av de läskigaste tapeterna man kan ha. Smutsgula, flammiga (svampade) och mönstrade med små ekblad. Har dragits med dem sedan jag flyttade in för över 3 år sen. Köpte nya, vitmönstrade, jättefina tapeter för lääänge sen men de vill liksom inte sätta upp sig själv! Jag har ju spackel, klister och allt, förstår inte varför de inte bara hoppar upp på väggarna?

Anonym sa...

ooooh sexy sexy... har du sett bastutaket i mitt flickrum då?

Mr Elway sa...

Ha ha ha! Borden var fantastisk!

Josefine sa...

Moped: Jo tack det har jag sett. Inte konstigt att du haft svårt att sova där.

Mr Elway: det gäller att inte titta för länge på den tror jag..