lördag 10 januari 2009

En liten favoritpassage ur Thomas Engströms "Mörker som gör gott".

Borta vid fontänen står några riktiga Chomskytomtar. Sociologer, säkert. Eller språkvetare, Gud hjälpe oss. Om Chomsky skrev att toaletter var en social konstruktion skulle det inte dröja länge innan man fick se studenterna sitta och skita ute på gatorna istället. Och ett antal av deras lärare, för övrigt; det finns många sätt för lärarna att känna sig unga på, och det brukar alltid sluta med att byxorna åker av.

[Mörker som gör gott]

Jag minns hur sjukt träffad jag kände mig när jag läste den här boken under tiden som jag pluggade sociologi (som jag älskade). Och hur väl jag tyckte det beskrev många av de überpretentiösa i klassen. Som han med hästsvansen, du minns Maja, som fick stånd så fort han fick ordet. Han hade definitivt suttit på gatan och skitit om nån fört fram tanken att toaletten är en social konstruktion.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Haha... jag ska läsa sociologi ändå och hoppas det ska fungera :-)

Anonym sa...

jag drömde att jag var med storsstadspojken....urk.
Ibland undrar man verkligen vad som försiggår i skallen..

Tack Miss mufin för att du alltid känns som en väldigt sann när vän! puss

Anonym sa...

Haha, jag hade några liknande i min klass när jag läste sociologi... Och jag var den där tjejen som alltid sa emot. Och vi hade moderatkillen och den nyfrälsta feministen...Herre gud vilken samling!

Tack för komplimangen förresten:)

Josefine sa...

maria: det kommer det göra!

pyttis: hahahahahahaha.... storstadspojken... shit vilket bakslag från drömmen om winnerbäck. du måste vara lite twisted i hjärnan ;) kram!

sassy: känns som att det alltid är samma typer som dyker upp i ens klasser. jag var tjejen som alltid tänkte emot för jag blir så blyg när det är stora samlingar så jag kan inte säga nånting alls (mes big time).

Världen enligt J. sa...

Oh. My. God.

Nästan varje dag funderar jag över varför jag inte blev nationalekonom. Jag skämtar inte.

Lallis - liv och leverne sa...

Kommer in och läser och ler och önskar dig en fin fotsättning på helgen. Det var allt ett tag sedan jag var här nu. Hoppas att allt är bra med dig.
Kram Lallis

Anonym sa...

har vi inte alla haft de klasskamraterna, oavsett utbildning? tack för att du påminde mig om varför jag aldrig mer ska läsa en högskolekurs! jag hade just börjat vackla.

Anonym sa...

Tack så mycket, vad glad jag blir! Du får knäppa en rolig bild på Ryssen och göra en tatuering av den sen:)

kram

Josefine sa...

världen enligt j: hahaha..

jonna: ja jag vet inte vad det är. men det finns ju alltid de där standardtyperna.

lallis: detsamma detsamma!

sassy: ja det är en mycket bra idé!