onsdag 28 januari 2009

Dansk invasion.

M har sedan länge någon form av dansk fetish. Jag vet inte varför eftersom han knappt gjort något annat än baktalat hela landet (inte sen Köpenhamns-vistelsen iofs då fick han så han teg). Plötsligt skulle han bara prata danska.

Kanske är han skadad sen han såg Riket (som han alltid uttalar som riiiiiiiiiigäääääääädddddddd). Framförallt är han skadad sen han såg "Bestefar" som Grotesco gjorde. Ett som är säkert är i alla fall att han är skadad.

Ett tag kunde vi inte föra ett helt samtal utan att han plöstligt avbröt med "bestefar... de her ska bli den beste sommern i hele vores lir". Det kunde vara när som helst. Vid de mest olämpliga tillfällen. Helt utan skam i kroppen.

Grejen är att han inte pratar danska som danskar gör heller utan han förändrar hela sin röst. Den blir extremgnällig och ansträngd.

Nu såg vi just "Sommer" i SVT (som nog kan bli en bra serie). Det hann inte gå en halv minut innan han var igång igen. Han tyckte det var så bra att öva sig på danskan eftersom de nu börjat tala danska för fulla muggar när de spelar wii på jobbet (?). Mad Mads är tydligen grym på att säga "det er godt". M lät avundsjuk när han berättade det. Han sa att till och med en dansk skulle bli imponerad.

Jag är väldigt osäker på om det är ett normalt beteende.
...
jag hade först skrivit Mad Mats men efter påpekanden från halvdansken fick jag nu ändra till Mads. Tydligen viktigt. Och det förstår jag ju. IMOB-namn som det nu är.
....
med fasa inser jag att det är så här det skulle bli om vi fick en dansk bekant.

16 kommentarer:

Anonym sa...

haha, danska är ju sexigt, så var glad att han har blivit dansk!

Jag jobbar kväll nästa vecka, buhu! Jag har försökt byta pass, men det var ingen som ville, buhu igen. Det känns inte som om jag kommer att överleva två veckor utan boxning. Jag kommer att bli apatisk...Men gå du!

Däremot är jag väldigt glad över cyklen, jag trodde inte att sådant hände i verkligheten!

kirin sa...

Haha,det kanske inte är någon tröst, men kunde det inte varit värre? Själv har jag en snubbe som med stor intensitet emallanåt går in i en andra-identitet som Günther från Bad-Hessingen. Han har ett rikt ordförråd på svenska men en extrem brytning. Läbbigast är det ändå när han kommer på besök om natten, i mörkret... Då väcker jag grannarna med mina panikskrik.
PS. Lämnade värsta-bästa förkylningsdrinksreceptet längre ner här.

Rosa Hemmet sa...

Danska är vackert, som lite sjungande. har hört att man fattar språket bättre ju mer promille man har i kroppen, det tror jag kan stämma! ;) Dans design är såååååå snyggt!

Anonym sa...

Haha. men bättre det än den här inställningen kanske?

Gillar din blogg jättemycket. HIttade den via M. Hälsa.

Andreas

Tinalinatiny sa...

Haha. Sjukt rolig sketch med Kvarteret Skatan :) Min J var också lite skadad efter just Bestefar, men det la sig ganska snabbt som tur var.

Mr Elway sa...

Ha ha ha, vilken timing. Jag började igår att skriva en blogg om hur mkt jag hatar danskjävlar eftersom de invaderar mitt jobb just nu. (Och nej, den är inte länkad via min profil eftersom jag vill behålla jobbet så länge det går. Paranoid.)

Josefine sa...

sassy: jag gillar också danska. tydligen gör m det också nu. innan talade han "danska" för att han tyckte att det var fult men nu gillar han det. tyvärr är inte hans danska så dansk om man säger så.

kirin: hahahaha.... det låter faktiskt snäppet värre. hoppas inte m får några idéer av den här kommentaren nu. tack för förkylningstipset! ska testa (om jag vågar!).

rosa hemmet: ja m tror att han fattar danska när han är full. det är nog inte sant. men han vill nog gärna tro det. kanske är det bara det att det inte är så noga med att höra vad den andre säger när man är full utan bara vad man själv säger. dansk design är grym.

andreas: vad glad jag blir det för det! jätteroligt. och det där inlägget. jag tänker liksom bara "åh får lilla jag vara tillsammans med den mannen? en så mogen och trevlig människa!". jag har ju träffat m på det fullaste - inte hans gulligaste sida.. haha

tinalinatiny: ja de där parmiddagarna med kvarteret skatan är fantastiska. lustigt att bestefar skadade så många. skönt att din repade sig!

mr elway: shit vad lustigt! det är en blogg jag hade velat läsa. försökte förretsne kommentera hos dig men gick inte (jag måste göra något fel? kommentaren bara försvann). jag undrade vilka som var dina bästa bruce!

Anonym sa...

Haha. Det kirin skriver ok är väl jämförbart med när jag får in I hrmköps-unni? /m från sin iphone

Josefine sa...

förvisso förvisso! ja det räcker nog med unni och dansken. fy fan.

Anonym sa...

Haha, jag brukar också prata "danska". Det är ju skoj ju. Iaf tycker jag det själv;) En klassiker som man alltid kan dra är ju repliken från Solstollarna: Dejlige danske wienerbröd med cokoläääde i mitten. Typ.

Anonym sa...

Haha vi säger också Riiiiiiiiiigäääääääädddddddd. Åh vad jag saknar Ernst-Hugo...

Mr Elway sa...

Den bloggen finns på blogspot med, adressen är väldigt lätt om du associerar till Ernst-Hugo ;)

Men mina bästa Bruce. Best of the best alltså.

Candy's room. Fantastisk låt som får alldeles för lite cred. (71e mest poppis av Bruces låtar på Spotify).
No Surrender, framförallt live, samma med Jersey Girl. Downbound Train. Sen är ju stadionvältarna Badlands och Born to Run fantastiska. Och Jungleland. Och Youngstown. Kan fortsätta hur länge som helst... The River måste vara med också.

Josefine sa...

lillagrå: haha... det är nog som när folk tvångsmässigt härmar skånska så fort de hör det.

ann-louise: ja verkligen. ernst-hugo är en av de mäktigaste.

mr elway: ska försöka luska ut det minsann. ang. bruce så säger jag jajajaja på alla du nämnde.

Anonym sa...

haha! så himla roligt!

Mr Elway sa...

Frk Muffin: Fast det är singular och inte plural som Ernst-Hugo använde dock... Lycka till! ;)

Anonym sa...

Haha. Min kompis Erik var ett tag helt besatt av det där Grotesco-inslaget och kunde när som helst, mitt i en konversation, brista ut i ett "Besteeefaaaaaeeer". Vilket inte bara var irriterande utan också så smittsamt att jag själv började göra det!
Läskigt, minst sagt.