onsdag 7 januari 2009

Storartad journalistik hos Oprah.

Oprah goes rebell. Verkar hon tycka i alla fall eftersom hon annonserar dagens program, som handlar om otrohet, som det mest skakande i TV-världen under hela hennes tid som programledare.

Nu handlar inte programmet om otrohet i allmänhet utan om män som är otrogna.
Just i detta nu chockeras vi av att många av männen som var otrogna (och det kommer typ alla vara eftersom kvinnorna är frånvarande, inte ligger med sina män längre bla bla bla - men se över jämställdheten för hellskotta så kanske det blir annorlunda) var otrogna med kvinnor som var "fulare än deras fruar". Oh shit.

Jag antar att kvinnor inte kan vara otrogna heller?

Nu pratar de om kvinnornas ansvar när de misstänker att mannen är otrogen.
It's all very Kvinnor är från Venus och män är från Mars.
Min favoritgrej ju.
Eller nej.
Min hatgrej ju.

[herre gud en av männen berättar nu att han var otrogen för att hans frus mamma gick bort och hon behövde hans stöd (no shit?) och då blev han osäker och var tvungen att stoppa in sin snopp i någon annan. charmigt.]

liten uppdatering: författaren som är där och pratar om skiten han skrivit i sin expertbok att när en kvinna tar initiativ till sex med sin man så är det för honom som för en kvinna när mannen tar hand om disken eller ger henne blommor. inga kommentarer på det har jag eftersom det är så jävla dumt så jag ramlar av soffan.

liten uppdatering II: Oprah säger i slutet "Kom ihåg... en av tre män är otrogna. Är inte din man otrogen så är någon annan i din närhet det". Oprah verkar ha en fin tilltro till män överlag. Vad kan vi dra för slutsats av det här programmet då? Män går dit deras penisar leder dem. Fint. Verkligen fint program men nu måste jag gå och spy.

11 kommentarer:

Medelklassman sa...

Vi kör Barnkanalen för fulla muggar. Könsrollerna syns förvisso ganska bra där med, men inte riktigt lika illa.

Josefine sa...

Barnkanalen ja. Det som är bra med barnkanalen är att den pepprar ens hjärna med jobbiga sånger och melodier så till slut är det som man är död och inte längre tar in något av det som visas.

Anonym sa...

Det låter oerhört dammigt, liksom...

Kanalisera sa...

Men herregud.

Fast egentligen blir man inte ens förvånad. Genusidioter är ju mer regel än undantag i de där kanalerna.

Josefine sa...

maria: ja minst sagt!

kanalisera: verkligen. jag fattar inte ens varför jag fortsätter titta när jag ändå bara blir förbannad.

Åsa sa...

Men det är ju därför man tittar på Oprah?!
För ett fnitter samtidigt som ett lätt illamående bubblar upp.

Åsa sa...

JAG skulle jag skriva istället för man...

Josefine sa...

men jag tycker att det är läskigt att det sitter så många miljoner och tittar på det och tar det på fullaste allvar.

egarcia sa...

Så typiskt amerikanska program och speciellt Oprah att sitta och skrämma upp folk också, tänk på att en av tre män är otrogna, tänk på att det bor pedofiler överallt, kanske granne med just dig! Tänk på, tänk på...shit, inte konstigt att dom är helt vettskrämda för allt möjligt i det där landet! Och vad gäller jämställdheten så ligger dom väl mycket mer efter än vad man vill tro. Har hört en hel del historier om hur t.ex. hemmafruarna ser på världen där borta. Usch!

Josefine sa...

egarcia: ja det är helt fucking vansinnigt. jag går runt i nån sån rosaluddig värld och tror att alla strävar efter jämställdhet och lika villkor. men icke. jag blir lika chockad varje gång jag hör någon uttrycka sådana här dumheter. usch.

Ataharis sa...

Herregud! Nu när jag är hemma med min hosta, tänkte jag njuta av dagteve. Råkade zappa in på ett uppföljningsavsnitt med samma tema - herregud!!

Jag klarade inte av att titta klart. Fräscht med lite unkna könsroller och kvinnor som diskuterar vad de har gjort fel när mannen är otrogna, och vad andra kvinnor gör fel. Nä, men hello, fina forntid.